Recomandări privind produsele de asigurare de viață cu componentă investițională

 

Având în vedere prevederile art. 6 din Legea nr. 237/2015 privind autorizarea și supravegherea activității de asigurare și reasigurare, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 237/2015, cu privire la procesul de supraveghere realizat de Autoritatea de Supraveghere Financiară (A.S.F.) în scopul de a asigura protecția asiguraților și menținerea stabilității pieței financiare,

Având în vedere prevederile art. 4 alin. (1) din Legea nr. 236/2018 privind distribuția de asigurări, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 236/2018, privind atribuțiile A.S.F. de a monitoriza produsele de asigurare comercializate, distribuite sau vândute în şi din România,

Luând în considerare prevederile Regulamentului delegat (UE) 2017/2358 al Comisiei din 21 septembrie 2017 de completare a Directivei (UE) 2016/97 a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește cerințele de supraveghere și de guvernanță a produselor, aplicabile societăților de asigurare și distribuitorilor de asigurări, cu modificările și completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul delegat nr. 2017/2358,

Luând în considerare prevederile Regulamentului delegat (UE) 2017/2359 al Comisiei din 21 septembrie 2017 de completare a Directivei (UE) 2016/97 a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte cerinţele de informare şi normele de conduită profesională aplicabile distribuţiei de produse de investiţii bazate pe asigurări, cu modificările și completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul delegat nr. 2017/2359,

Luând în considerare prevederile Declarației de Supraveghere privind evaluarea value for money în piața produselor de asigurare de viață cu componentă investițională[1], emisă în data de 30.11.2021 și publicată pe website-ul EIOPA și ale Metodologiei de evaluare value for money în piața de UL-uri, publicată de EIOPA în 31.10.2023,

Luând în considerare concluziile Raportului anual privind tendințele consumatorului 2023[2], publicat de EIOPA la data de 23.01.2024,

În temeiul prevederilor art. 4 alin. (41) și ale art. 11 alin. (15) din Legea nr. 236/2018 și ale art. 25 alin. (8) din Legea nr. 237/2015,

Ca urmare a analizei tematice desfășurate de A.S.F. pentru produsele de asigurare de viață cu componentă investițională, au rezultat aspecte care sunt în detrimentul clienților de astfel de produse, aspecte sesizate atât în etapa de creare a produselor, cât și în etapa de informare pre-contractuală, consultanță, vânzare și post-vânzare a acestor produse, dintre care menționăm:

  • Existența, în numeroase cazuri, a unor criterii generale și/sau puțin relevante pentru stabilirea pieței țintă, ceea ce determină o piață țintă puțin granularizată comparativ cu caracteristicile, profilul de risc, complexitatea și natura produsului de asigurare;
  • Utilizarea unor termeni generali și vagi în definirea anumitor criterii de identificare a pieței țintă, care permit interpretări subiective din partea personalului propriu și al intermediarilor de asigurări, inclusiv intermediarii de asigurări auxiliare și care pot conduce la încadrarea necorespunzătoare a clienților în piața țintă identificată de societăți pentru produsul respectiv;
  • Inconsecvență în denumirea/prezentarea unor termeni de specialitate în cadrul documentației contractuale[3] sau prezentarea incompletă a acestora;
  • Lipsă de transparență în prezentarea taxelor și a costurilor contractuale, prezentarea incompletă sau prezentarea unor categorii de taxe/costuri în cadrul diferitelor documente contractuale, fără a exista în toate cazurile o situație centralizatoare a tuturor taxelor și costurilor contractuale, care să cuprindă și explicații referitoare la natura fiecărui cost, a modalității de calcul și a periodicității aplicării acestuia;
  • Existența anumitor clauze contractuale potențial abuzive, cum ar fi prevederi contractuale prin care se conferă dreptul asigurătorului de a rezilia contractul de asigurare dacă asiguratul/contractantul nu acceptă majorarea taxelor/primelor;
  • Informații incomplete sau neactualizate în funcție de modificările legislative în cadrul documentelor cu informații esențiale despre produse - KID;
  • Documentație pre-contractuală/contractuală scrisă cu caractere foarte mici, care îngreunează și descurajează parcurgerea acesteia de către asigurat/contractant;
  • Deficiențe la nivelul proceselor de consultanță prin intermediul tuturor canalelor de distribuție, în special referitoare la modul de identificare a nevoilor și cerințelor clienților, de evaluare a caracterului adecvat și corespunzător;
  • Formulare DNT elaborate în mod formal, fără a cuprinde întrebări relevante care să sondeze nivelul de cunoștințe, experiență, obiective ale potențialilor clienți, precum și toleranța la risc și capacitatea acestora de a suporta pierderi, rubrici necompletate, declarații privind caracterul adecvat incorecte și/sau incomplete etc.;
  • Colaborările între asigurători și intermediarii de asigurări sunt orientate în special pe obligațiile părților referitoare la modalitatea de plată/încasare a comisioanelor și mai puțin pe acțiuni concrete de verificare și evaluare a modului în care intermediarii de asigurări realizează procesele de informare și consultanță și distribuie produse corelate cu nevoile, cerințele și obiectivele clienților, inclusiv obiectivele legate de durabilitate ale acestora etc.;
  • Comisioanele acordate de asigurători intermediarilor de asigurări au niveluri foarte ridicate, în special la începutul perioadei contractuale.

 

În scopul apărării drepturilor clienților de produse de asigurare, Autoritatea de Supraveghere Financiară emite prezentele recomandări.

Recomandarea 1. Criterii pentru definirea pieței țintă

1.1. Se recomandă asigurătorilor analizarea cu atenție a criteriilor utilizate pentru stabilirea pieței țintă și detalierea/definirea termenilor generali și subiectivi utilizați,  care conduc la interpretări diferite[4], în scopul evitării încadrării necorespunzătoare a clienților în piața țintă identificată pentru produsul respectiv.

1.2. Se recomandă asigurătorilor analizarea cu atenție a nivelului de granularitate al pieței-țintă și a criteriilor utilizate pentru definirea acesteia pentru produsele de asigurare de viață cu componentă investițională, luând în considerare criterii relevante și cuantificabile de exigibilitate a clienților, precum nivelul de cunoștințe în domeniul financiar, experiența cu produse similare etc. și evitarea utilizării exclusive a unor criterii generale, bazate pe vârsta și domiciliul clienților, pentru a asigura compatibilitatea acestor produse cu interesele, nevoile, caracteristicile și obiectivele acestora și pentru a evita riscul de prejudiciere a clienților prin achiziționarea unor produse care nu li se potrivesc și/sau nu le oferă o valoare justă comparativ cu prețul plătit. 

Recomandarea 2. Documentele contractuale

2.1. Se recomandă asigurătorilor demararea unor procese de revizuire a documentelor aferente produselor de asigurare de viață cu componentă investițională utilizate în relația cu clienții, pentru a se asigura că toate documentele sunt scrise cu caractere vizibile,  sunt consecvente în prezentarea informațiilor, iar termenii de specialitate[5] să fie definiți complet și să se facă referire în mod unitar pe parcursul întregii documentații, în așa fel încât să fie evitate confuziile sau interpretările eronate din partea clienților;

2.2. Se recomandă asigurătorilor revizuirea condițiilor de asigurare, în sensul identificării și eliminării clauzelor potențial abuzive, cum ar fi cele care prevăd dreptul asigurătorului de a modifica unilateral condițiile contractuale pe parcursul derulării contractului de asigurare[6] și de a rezilia contractul în situația în care respectivele modificări nu sunt acceptate de către client.

Recomandarea nr. 3. Transparența

Pentru asigurarea unei transparențe corespunzătoare în ceea ce privește semnificația și modalitatea de aplicare a taxelor și a costurilor contractuale, se recomandă asigurătorilor să ia în considerare includerea în condițiile de asigurare a unui centralizator care să cuprindă toate taxele și costurile care urmează a fi achitate de clienți pe toată perioada contractuală, precum și explicații referitoare la natura fiecărui element, modalitatea de calcul și periodicitatea aplicării.

Recomandarea 4. Indemnizația

Se recomandă asigurătorilor evitarea situațiilor în care, în caz de deces al asiguratului din cauze neacoperite de condițiile de asigurare, indemnizația cuvenită beneficiarilor se calculează prin diminuarea valorii contului de investiții cu taxa de răscumpărare, luând în considerare faptul că această taxă ar trebui să se aplice exclusiv în cazurile de răscumpărare parțială/totală a unităților de fond, conform prevederilor contractuale.

Recomandarea 5. Perioada de aplicare a excluderii

Se recomandă asigurătorilor stabilirea unei perioade maxime de aplicare a excluderii referitoare la acordarea de indemnizații pentru riscul de deces produs ca urmare a unei afecțiuni preexistente, respectiv orice boală sau vătămare corporală a asiguratului manifestată și diagnosticată de un medic sau pentru care s-au acordat îngrijiri medicale, înainte de data de intrare în vigoare a contractului de asigurare.

Recomandarea 6. Pregătirea personalului și selectarea canalelor de distribuție

6.1 Se recomandă asigurătorilor să dispună măsuri adecvate prin care să se asigure că personalul propriu, inclusiv personalul intermediarilor de asigurări care acționează sub răspunderea lor, implicat în activitatea de distribuție, are un nivel adecvat de pregătire în domeniul financiar și investițional, care să îi permită înțelegerea în profunzime a caracteristicilor și a riscurilor implicate de acest tip de produse financiare și, în același timp, să aibă abilitățile necesare pentru a evalua corect obiectivele, nevoile și cerințele clienților pentru a le face acestora recomandările potrivite.

6.2. În cazul distribuției produselor de asigurare de viață cu componentă investițională prin intermediul companiilor de brokeraj, se recomandă asigurătorilor selectarea riguroasă a acestora, pe criterii de experiență și deținere de personal specializat în intermedierea unor astfel de produse financiare.

Recomandarea nr. 7. Procesele de informare, consultanță și evaluare a nevoilor, cerințelor și obiectivelor clienților

Se recomandă asigurătorilor revizuirea cu celeritate a proceselor consultanță acordată clienților în ceea ce privește modul de evaluare a caracterului adecvat al acesteia și identificarea cerințelor și nevoilor clienților (DNT), realizate de personalul propriu și de toate categoriile de intermediari de asigurări cu care colaborează, astfel încât să se asigure următoarele:

  1. formularele de evaluare utilizate, atât cele tipărite, cât și cele electronice, să cuprindă secțiuni distincte dedicate pentru: evaluarea situației financiare a clienților, inclusiv a capacității acestora de a suporta pierderi, evaluarea cunoștințelor și a experienței acestora, precum și evaluarea obiectivelor de investiții, inclusiv a toleranței la risc a clienților;
  2. întrebările din cadrul formularelor de evaluare să fie suficiente și relevante pentru evaluarea clienților din perspectiva cunoștințelor, a experienței, a obiectivelor, evitându-se întrebările generale care permit interpretări subiective din partea clienților, precum și întrebările prin care clientul se auto-evaluează[7];
  3. în situația în care formularele de evaluare cuprind variante de răspunsuri predefinite la întrebări, acestea să fie suficiente și relevante pentru evaluarea efectuată, evitându-se situațiile în care variantele de răspuns sunt limitative și/sau neconcludente pentru scopul urmărit și nu permit o evaluare pertinentă[8];
  4. asistarea clienților de către distribuitori în vederea completării tuturor rubricilor corect și complet, precum și în vederea furnizării tuturor răspunsurilor solicitate în cadrul formularelor de evaluare;
  5. eliminarea situațiilor în care declarația privind caracterul adecvat este completată incorect și/sau incomplet de către personalul propriu sau intermediarii de asigurări, inclusiv intermediarii de asigurări auxiliare care au oferit consultanță.

Recomandarea 8. Monitorizarea calității procesului de distribuție

8.1. Se recomandă asigurătorilor să intensifice acțiunile de verificare și evaluare a modalităților în care personalul propriu implicat în activitatea de distribuție și intermediarii de asigurări, inclusiv intermediarii de asigurări auxiliare cu care colaborează, inclusiv companiile de brokeraj, realizează procesele de informare, consultanță și evaluare a nevoilor, cerințelor și obiectivelor clienților și să ia măsurile necesare pentru a preveni situațiile în care distribuția produselor nu este conformă cu obiectivele procesului de aprobare a produselor, iar clienții pot fi prejudiciați.

8.2. În vederea evaluării calității procesului de distribuție efectuat de personalul propriu și de intermediarii de asigurări, inclusiv intermediarii de asigurări auxiliare cu care colaborează, se recomandă asigurătorilor stabilirea și monitorizarea unor indicatori specifici[9] care să fie luați în considerare în cadrul procesului de evaluare a performaței și de remunerare a acestora.

Recomandarea nr. 9. Analiza randamentului

Se recomandă asigurătorilor ca, în cadrul proceselor de monitorizare a produselor de asigurare de viață cu componentă investițională, să acorde o atenție deosebită analizării randamentului realizat al investiției din perspectiva clienților comparativ cu randamentul estimat la momentul semnării contractului. În situația în care, în orice moment al perioadei contractuale, observă riscuri ca respectiva investiție să nu răspundă obiectivelor clientului, respectiv să nu îi ofere o valoare corespunzătoare față de costurile aferente produsului (Value for Money), să procedeze la informarea imediată a clientului și să îi propună soluții pentru atenuarea acestor riscuri.

Recomandarea nr. 10. Comisioane de distribuție

Se recomandă asigurătorilor reanalizarea tuturor categoriilor de comisioane și stimulente acordate distribuitorilor de asigurări pentru produsele de asigurare de viață cu componentă investițională de tip unit-linked, pentru a se asigura evitarea conflictelor de interese favorizate de comisioanele ridicate, care ar putea conduce la vânzarea de produse care nu sunt corelate cu nevoile, obiectivele și cerințele clienților pe toată durata de viață a produselor și nu le oferă acestora o valoare adăugată adecvată.

*  *  *

Conformare și raportare

  1. Conducerea își asumă întreaga responsabilitate în cazul în care asigurătorii nu respectă prezentele recomandări și dacă politicile și procedurile nu sunt aplicate.
  2. Prezentele recomandări se completează cu recomandările emise de A.S.F. în cadrul procesului de supraveghere pentru fiecare asigurător.
  3. Asigurătorii transmit A.S.F., până la data de 30.04.2024, tabelul de raportare și declarația pe propria răspundere referitoare la faptul că datele cuprinse în tabelul de raportare sunt complete şi conforme cu realitatea; tabelul de raportare și declarația pe propria răspundere sunt atașate prezentelor recomandări.
  4. Eventualul refuz al asigurătorilor de a aplica recomandările A.S.F. este documentat și inclus în tabelul de raportare prevăzut la pct. 3.
  5. În cazul în care asigurătorii nu informează A.S.F. conform pct. 3 până la data de 30.04.2024, se consideră că aceștia nu se conformează cu prezentele recomandări.

  Revizuire

  1. În funcție de aspectele identificate în procesul de supraveghere, A.S.F. poate revizui prezentele recomandări.

 

  Tabelul de raportare și declarație pe propria răspundere AICI 

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[1] https://www.eiopa.europa.eu/system/files/2021-11/supervisory_statement_on_assessing_value_for_money_in_the_unit-linked_market.pdf

[2] https://www.eiopa.europa.eu/publications/consumer-trends-report-2023_en

[3] Exemplu: referirea la același tip de cost sub denumiri asemănătoare, dar diferite

[4] Exemplu: persoane responsabile din punct de vedere financiar, persoane care dețin cunoștințe financiare bune/medii, persoane care sunt interesate de asigurarea unei situaţii financiare decente etc.

[5] În special cei referitori la taxele și costurile contractuale care urmează a fi achitate de clienți pe toată perioada contractuală, situațiile privind riscurile neacoperite, obligațiile asigurătorilor la maturitatea contractului sau în cazul producerii riscurilor asigurate etc.

[6] Exemplu:  majorări de taxe, prime de asigurare etc.

[7] de exemplu: Aveți experiență cu produse financiare?, Cum este situația dvs. financiară? etc.

[8] de exemplu: pentru întrebarea Ce tipuri de produse financiare vă sunt familiare?, variantele de răspuns sunt: conturi bancare, acțiuni, nu cunosc ș.a.

[9] de exemplu: numărul și evoluția reclamațiilor, rata de renunțare la contract, gradul de satisfacție al clienților etc.