Un cadru legal revizuit privind abuzul de piață (decembrie 2024)

La data de 8 octombrie 2024, Consiliul Uniunii Europene („Consiliul”) a adoptat un pachet legislativ menit să contribuie la creșterea atractivității și accesibilității piețelor de capital din UE pentru toate companiile din Statele membre. Pachetul legislativ a fost publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene în data de 14 noiembrie 2024.

Pachetul legislativ cuprinde: Regulamentul (UE) 2024/2809 care modifică Regulamentul (UE) 2017/1129 privind prospectul, Regulamentul (UE) nr. 596/2014 (MAR) și Regulamentul (UE) nr. 600/2014 privind piețele instrumentelor financiare (MiFIR), Directiva (UE) nr. 2024/2811 de modificare a Directivei 2014/65/UE pentru a face piețele publice de capital din Uniune mai atractive pentru întreprinderi și a facilita accesul la capital al întreprinderilor mici și mijlocii și de abrogare a Directivei 2001/34/CE și Directiva (UE) 2024/2810 privind structurile de acțiuni cu drepturi de vot multiple din societățile care solicită admiterea acțiunilor lor la tranzacționare în cadrul unui sistem multilateral de tranzacționare.

Modificările aduse Regulamentului privind abuzul de piață (MAR) includ următoarele aspecte cheie:

- Programele de răscumpărare (art. 5 MAR)

MAR revizuit prevede ca programele de răscumpărare de acțiuni să fie raportate doar autorității competente a celei mai relevante piețe în ceea ce privește lichiditatea, definită la articolul 26 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 600/2014. În plus, emitenții trebuie să dezvăluie public doar informații agregate cu privire la programele de răscumpărare, în timp ce tranzacțiile individuale trebuie raportate autorității competente, după caz.

- Definiția informațiilor privilegiate (art. 7 MAR)

MAR revizuit extinde definiția informațiilor privilegiate pentru a include cazurile în care informațiile cunoscute în virtutea gestionării unui cont propriu sau a unui fond gestionat și care au legătură cu ordinele în așteptare.

- Sondarea de piață (art. 11 MAR)

În urma modificărilor aduse de Regulamentul (UE) 2024/2809, definiția sondării de piață include și comunicări de informații privilegiate către potențialii investitori, independent de existența/finalitatea sau nu a unei tranzacții.

Definiția sondării pieței a fost extinsă pentru a include și cazurile în care o tranzacție nu ajunge să fie anunțată. Astfel, emitenții pot beneficia de regimul safe harbor legat de sondarea pieței, chiar dacă informațiile privilegiate sunt dezvăluite potențialilor investitori în afara contextului unei anumite tranzacții (sub rezerva cerințelor prevăzute la articolul 11 din MAR).

Dintr-o altă perspectivă, MAR revizuit clarifică faptul că regimul de sondare a pieței și cerințele de la articolul 11 alineatul (4) sunt opționale pentru participanții la piață care divulgă informații și presupun protecția împotriva presupusei divulgări neautorizate de informații privilegiate.

Cerințele prevăzute la articolul 11 alineatele (3) și (6) din Regulamentul (UE) nr. 596/2014 sunt obligatorii pentru toți participanții la piață care divulgă informații, indiferent dacă s-a urmat procedura opțională de la articolul 11 alineatul (4) din respectivul regulament.

În desfășurarea activităților de sondare, participanții la piață care divulgă informații și care nu respectă cerințele prevăzute la articolul 11 alineatul (4) din Regulamentul (UE) nr. 596/2014 beneficiază de prezumția de nevinovăție.

Cu toate acestea, respectivii participanți la piață care divulgă informații nu beneficiază de protecția împotriva presupusei divulgări neautorizate de informații privilegiate acordată participanților la piață care respectă cerințele respective.

- Regimul publicării informațiilor privilegiate (art. 17 MAR)

Până acum, etapele intermediare din cadrul unui proces prelungit puteau fi calificate ca informații privilegiate și, prin urmare, erau supuse cerințelor de publicare.

Conform MAR revizuit, în situația unui proces prelungit ale cărui etape sunt legate de sau conduc la producerea unor circumstanțe speciale sau a unui eveniment special, emitenții au obligația de a dezvălui doar „evenimentul sau circumstanțele finale”, cât mai curând posibil după producerea lor, nemaiavând obligația de a decide cu privire la publicarea sau amânarea publicării informațiilor privilegiate privind etapele intermediare ale unui proces prelungit.

Comisia Europeană este împuternicită să adopte un act delegat care va stabili o listă neexhaustivă a evenimentelor sau circumstanțelor calificate drept evenimente sau circumstanțe „finale”.

- Amânarea dezvăluirii informațiilor privilegiate (art. 17 MAR)

În ceea ce privește condițiile pentru amânarea publicării informațiilor privilegiate, MAR revizuit înlocuiește cerința referitoare la posibilitatea ca amânarea să „inducă în eroare publicul” cu condiția ca informațiile privilegiate a căror publicare emitenții intenționează să o amâne să nu fie contrare față de cel mai recent anunț public sau alt tip de comunicare din partea emitentului cu privire la evenimentul la care se referă informațiile privilegiate.

Această modificare are un domeniu de aplicare mai restrâns decât regimul anterior întrucât permite emitenților să evalueze dacă informațiile privilegiate, a căror publicare intenționează să o amâne, contrazic comunicările lor anterioare, în măsura în care acestea au fost realizate.

Regimul amânării publicării informațiilor privilegiate în situația emitenților care sunt instituții de credit sau financiare a fost extins pentru a se aplica și întreprinderilor-mamă ale acestor instituții.

- Listele persoanelor cu acces la informații privilegiate (art. 18 MAR)

MAR revizuit permite statelor membre să solicite emitenților de pe piețele de creștere pentru IMM-uri să întocmească liste mai cuprinzătoare ale persoanelor care au acces la informații privilegiate, pe baza unui format simplificat, care necesită mai puține informații.

- Tranzacțiile efectuate de personalul de conducere (art. 19 MAR)

Regulamentul privind abuzul de piață (MAR) revizuit modifică pragul pentru raportarea tranzacțiilor persoanelor care exercită responsabilități de conducere de la 5.000 Euro/an calendaristic la 20.000 EUR/an calendaristic.

Excepțiile de la interdicția de tranzacționare pe durata unei perioade închise de 30 de zile calendaristice înainte de anunțarea unui raport financiar intermediar sau al unui raport financiar de sfârșit de an au fost extinse și la instrumente financiare, altele decât acțiunile.

În plus, MAR revizuit extinde lista de circumstanțe excepționale în care o persoană care exercită responsabilități de conducere poate tranzacționa într-o perioadă închisă pentru a include oricare dintre următoarele circumstanțe:

  • tranzacțiile sau activitățile de tranzacționare nu sunt legate de decizii active de investiții luate de persoana care exercită responsabilități de conducere,
  • tranzacțiile sau activitățile de tranzacționare sunt exclusiv rezultatul unor factori externi sau al acțiunilor unor părți terțe,
  • tranzacții sau activitățile de tranzacționare, bazate pe termeni prestabiliți, inclusiv exercitarea de instrumente financiare derivate.
  • Sancțiuni (art. 30)

Pentru ca sancțiunile administrative pentru încălcarea cerințelor de publicare să fie proporționale cu dimensiunea emitentului, MAR revizuit prevede ca sancțiunile pecuniare pentru acest tip de încălcări să fie calculate ca procent din cifra de afaceri anuală totală a emitentului, pentru a evita o sarcină excesivă pentru întreprinderi, în special pentru IMM-uri.

În cazul în care sancțiunea rezultată este disproporționat de mică, statele membre pot majora  cuantumul final al sancțiunilor pe baza unor sume absolute.

Pentru persoanele juridice, MAR revizuit prevede sancțiuni pecuniare administrative maxime de cel puțin:

  • 15 % din cifra de afaceri anuală totală a persoanei juridice sau 15 000 000 EUR pentru orice încălcare a interdicției de utilizare a informațiilor privilegiate, dezvăluire ilegală de informații privilegiate și manipularea pieței
  • 2 % din cifra de afaceri anuală totală calculată pe baza ultimei situații financiare disponibile aprobate de organul de conducere sau 2 500 000 EUR pentru încălcări ale articolului 16;
  • 2 % din cifra de afaceri anuală totală pentru încălcări ale articolului 17. În locul cuantumului minim bazat pe cifra de afaceri anuală totală, autoritățile competente pot impune, în mod excepțional, sancțiuni administrative de cel puțin 2 500 000 EUR sau, în cazul în care persoana juridică este un IMM, de 1 000 000 EUR în cazul în care consideră că valoarea sancțiunii administrative bazate pe cifra de afaceri anuală totală ar fi disproporționat de mică în raport cu circumstanțele menționate la articolul 31 alineatul (1) literele (a), (b), (d), (e), (f), (g) și (h);
  • 0,8 % din cifra de afaceri anuală totală, pentru încălcări ale articolelor 18 și 19. În locul cuantumului minim bazat pe cifra de afaceri anuală totală, autoritățile competente pot impune, în mod excepțional, sancțiuni administrative de cel puțin 1 000 000 EUR sau, în cazul în care persoana juridică este un IMM, de 400 000 EUR, în cazul în care consideră că valoarea sancțiunii administrative bazate pe cifra de afaceri anuală totală ar fi disproporționat de mică în raport cu circumstanțele menționate la articolul 31 alineatul (1) literele (a), (b), (d), (e), (f), (g) și (h);
  • 0,8 % din cifra de afaceri anuală totală sau 1 000 000 EUR pentru încălcări ale articolului 20.

 

- Intrarea în vigoare

Majoritatea modificărilor intră în vigoare la data de 4 decembrie 2024.

Noul cadru aplicabil dezvăluirii informațiilor privilegiate va intra în vigoare 5 iunie 2026, cu excepția celor referitoare la amânarea pe propria răspundere a publicării informațiilor privilegiate de către un emitent care este o instituție de credit sau o instituție financiară sau un emitent care este o întreprindere-mamă a unei astfel de instituții.

Statele membre trebuie să ia măsurile necesare pentru a se conforma noului regim sancționator pană la data de 5 iunie 2026.