Opinia CSA privind Raportul Anual al Comisiei Europene privind Romania

In prefata raportului de tara, Comisia Europeana precizeaza atat sursele de informare care au stat la baza intocmirii acestuia, cat si definitia acceptata a termenului “progres”, asa cum acesta este utilizat in cadrul raportului.

Este foarte important sa remarcam ca, in acceptiunea Comisiei Europene, “progresul” a fost cuantificat numai pe baza legislatiei adoptate, a masurilor implementate si a deciziilor deja luate in perioada de referinta, nefiind luate in considerare masurile si proiectele de acte normative aflate in diferite stadii si nici cele aflate pe masa Parlamentului in vederea aprobarii.

Mare parte din angajamentele asumate de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) a fi indeplinite in 2003, conform documentului de pozitie la capitolul 3 – “Libera circulatie a serviciilor”, au fost transpuse prin proiectul de lege care modifica si completeaza Legea nr.136/1995, lege ce vizeaza contractul de asigurare. Prin acest proiect, CSA a preluat inclusiv prevederile comunitare referitoare la asigurarea obligatorie de raspundere civila auto, creand totodata cadrul ce va permite unificarea asigurarii cu valabilitate pe teritoriul Romaniei cu asigurarea valabila in strainatate. De asemenea, proiectul reglementeaza protejarea victimelor accidentelor provocate de autori necunoscuti sau neasigurati, acestea urmand a fi despagubite dintr-un Fond. Acest proiect a fost elaborat de CSA si transmis pe circuitul legislativ in data de 30 iunie 2003, data dupa care, in procesul de legiferare, autoritatea de supraveghere a asigurarilor nu mai detine nici o competenta.

Suntem constienti ca mai sunt necesare amendamente ale legislatiei si, in consecinta, noi masuri, insa, dupa cum subliniaza si raportul de tara la capitolul 3 – Libera circulatie a serviciilor, acestea vor fi adoptate si aplicate in etape, pana in anul 2006. Armonizarea progresiva din domeniul asigurarilor trebuie sa tina cont de evolutia macroeconomica, in general, si cea din sectorul financiar-bancar, in special, o accelerare a procesului de transpunere a reglementarilor Uniunii Europene peste capacitatea de absorbtie a pietei putand crea disfunctionalitati.

Raportul de tara recomanda continuarea eforturilor de intarire a capacitatii administrative si de supraveghere financiara, insa in acelasi timp remarca progresele continue inregistrate de CSA, subliniind faptul ca au fost luate numeroase masuri de implementare, cu precadere in ceea ce priveste asigurarea de raspundere civila auto si intocmirea raportarilor financiare anuale.

De asemenea, raportul consemneaza intrarea in vigoare, in martie 2003, a legii care amendeaza si completeaza Legea nr.32/2000 – CSA indeplinind astfel angajamentul pe care si l-a asumat prin documentul de pozitie.

Ceea ce nedumereste insa este asertiunea Comisiei Europene din raportul de tara conform careia legislatia din domeniul asigurarilor este imprecisa, desi aceasta a fost elaborata cu ajutorul guvernului britanic prin programul Know How Fund (legislatia primara), precum si cu asistenta Uniunii Europene in cadrul programului Phare (legislatia secundara).

Opinia noastra este ca aceasta caracterizare facuta legislatiei asigurarilor a fost preluata ca atare din raportul intocmit de Directia Generala – Piata Interna din cadrul Comisiei Europene in urma misiunii de evaluare a sectorului financiar care a avut loc in decembrie 2002 (misiunea de peer review), fara a se tine cont de evolutiile ulterioare, din 2003. Acest document este mentionat ca sursa complementara de informare in elaborarea raportului de tara.

Raportul misiunii de peer review din decembrie 2002 a fost elaborat pe baza informatiilor furnizate atat de CSA, cat si de reprezentantii unor societati de asigurare considerate reprezentative pentru piata. Este evident faptul ca interesele societatilor de asigurare nu au coincis si nu coincid intotdeauna cu rolul asumat de CSA privind protejarea drepturilor asiguratilor, iar unele opinii ale operatorilor din piata au fost influentate de deciziile, inclusiv de sanctionare, luate de Consiliul CSA in aplicarea legii.

Precizam ca CSA are in structura sa, inca de la infiintare, o Directie de Integrare Europeana si Relatii Internationale care coordoneaza toate activitatile desfasurate in vederea transpunerii prevederilor comunitare din domeniu si care raporteaza periodic stadiul indeplinirii angajamentelor asumate fata de Uniunea Europeana, atat la Ministerul Finantelor Publice, ca minister integrator, cat si la Ministerul Integrarii Europene.