Bilanțul activității SAL-Fin în anul 2018

Bucureşti, 12 martie 2019 – SAL-Fin (Entitatea de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Financiar Non-bancar) și-a prezentat bilanțul activității pentru anul 2018, document care relevă faptul că aproape trei sferturi dintre solicitările primite au fost soluționate în favoarea consumatorilor.

SAL-Fin a primit în 2018 un număr de 232 de cereri de soluționare alternativă, ceea ce reprezintă o creștere cu aproximativ 20% comparativ cu anul 2017. Anul trecut au fost finalizate în total 175 de dosare, dintre care 140 sunt aferente cererilor depuse în 2018.  

Analiza statistică a acestor date indică faptul că, pentru 75% din cererile transmise spre soluționare, consumatorii au ales procedura de impunere a unei soluții, iar pentru 90% din concilieri au optat pentru soluționare online.

“Conștientizarea facilităților oferite de soluționarea extrajudiciară a disputelor financiare non-bancare a condus la creșterea numărului de cereri înregistrate și de soluții emise, aspect ce reprezintă un pas important în implementarea strategiei ASF de consolidare a protecției consumatorilor”, a declarat Președintele Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), domnul Leonardo Badea.

Cele mai frecvente litigii soluționate în 2018 au apărut ca urmare a diferențelor mari dintre sumele propuse de către asigurători în dosarele de daună și calculele pe care consumatorii le primesc în urma evaluărilor sau constatărilor din unitățile de service, a diferențelor mari între sumele propuse de asigurători și sumele maximale prevăzute în contractele de asigurare, dar și a neplății unor sume datorate pentru închirierea de autoturisme sau lipsa de folosință a acestora, inclusiv penalități cuvenite consumatorilor pentru întârzierile la plata unor despăgubiri.

În acest context, trebuie precizat faptul că, din cazurile soluționate anul trecut, 73% au reprezentat hotărâri/încheieri emise în favoarea consumatorilor, restul reprezentând cazuri de menținere a situațiilor inițiale.

În urma soluționării alternative a litigiilor, consumatorii au primit în 2018 o sumă totală finală (în general, rezultată în urma unor reevaluări a despăgubirilor acordate) de 1.128.154 lei, cu 654.000 lei mai mult decât suma primită inițial, respectiv de circa 2,4 ori.

„Datele statistice la finalul anului 2018 arată că, pentru mulți dintre consumatorii care s-au simțit prejudiciați în relația cu entitățile supravegheate și reglementate de ASF, concilierea reprezintă soluția potrivită. Rezultatele soluționării alternative a litigiilor pot genera exemple de bună practică ce pot sta la baza oricăror operațiuni comerciale realizate de jucătorii de pe piața financiară non-bancară din România”, a precizat domnul Claudiu Stănescu, Membru coordonator al Consiliului de Coordonare SAL-Fin.

Pe lângă gratuitatea operațiunii de soluționare alternativă, un alt aspect ce vine să susțină avantajele acestei metode îl reprezintă durata medie de soluționare a unui litigiu. Pentru cererile înregistrate în anul 2018 s-a înregistrat o durată medie de 40 de zile pentru procedura de soluționare a litigiilor prin propunerea unei soluții și o durată medie de 58 de zile pentru procedura de soluționare a litigiilor prin impunerea unei soluții.              

SAL-Fin organizează soluționarea extrajudiciară a disputelor financiare non-bancare, interne sau transfrontaliere, în materie de consum, cu ajutorul conciliatorilor cu pregătire profesională și competențe certificate în domeniile pieței financiare non-bancare. Conciliatorii propun sau impun o variantă de soluționare a litigiilor în mod echilibrat, imparțial, independent și gratuit pentru consumatori. La finele anului 2018, în Registrul conciliatorilor SAL-Fin era înregistrat un număr de 23 de conciliatori.

Prin activitatea sa, SAL-Fin realizează pași importanți în demersurile de întărire a stabilității pieței financiare și de creștere a gradului de protecție a drepturilor consumatorilor. 

 

********* 

Despre SAL-Fin 

SAL-Fin (Entitatea de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Financiar Non-bancar) a fost înființată în cadrul ASF în baza Ordonanței Guvernului nr. 38/2015 privind soluționarea alternativă a litigiilor dintre consumatori și comercianți, ce transpune la nivel național Directiva 2013/11/UE privind soluționarea alternativă a litigiilor în materie de consum și de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 și a Directivei 2009/22/CE. 

 

Despre ASF

ASF este autoritatea naţională, înfiinţată în anul 2013 prin OUG 93/2012 aprobată prin Legea 113/2013, pentru reglementarea şi supravegherea pieţelor asigurărilor, a pensiilor private, precum şi a pieţei de capital. ASF contribuie la consolidarea cadrului integrat de funcţionare a celor trei sectoare, care însumează peste 10 milioane de participanţi. Mai multe informaţii puteţi găsi pe www.asfromania.ro.