• Acasa Consumatori
    II. Prelucrarea datelor cu caracter personal la nivelul Sectorului Asigurări-Reasigurări (S.A.R.)

II. Prelucrarea datelor cu caracter personal la nivelul Sectorului Asigurări-Reasigurări (S.A.R.)


1. Datele cu caracter personal prelucrate A.S.F.-S.A.R.

Sectorul Asigurări-Reasigurări, prelucrează următoarele categorii de date cu caracter personal:

date de identificare: nume, prenume, numele la naștere al persoanei (acolo unde este cazul), CNP, seria și numărul actului de identitate, al pașaportului, al permisului de conducere, adresa de domiciliu, adresa de corespondență, e-mail, telefon (fix, fax, mobil), cod RAF, identificator online;

informații referitoare la ocupație, studii, natura activității proprii: informații privind activitatea profesională anterioară și prezentă, precum și performanța profesională, vechime, curriculum vitae, diplome de studii, experiență, date cu privire la relații personale și/sau profesionale;

informații cu caracter special: apartenență la organizații sindicale, date medicale cuprinse în certificate medicale și/ sau în polițele de asigurare de sănătate și în documentația aferentă;

informații de natură financiară: extrase de cont, informații cu privire la situația financiară;

informații referitoare la activitatea frauduloasă/potențial frauduloasă, fapte penale sau contravenții constând în:

  • date referitoare la acuzații și condamnări legate de infracțiuni prevăzute de legislația financiar-bancară, inclusiv infracțiuni referitoare la spălarea banilor și finanțarea actelor de terorism;
  • infracțiuni contra patrimoniului sau alte infracţiuni specifice domeniului economic/financiar; 
  • infracţiuni prevăzute de legislaţia fiscală; 
  • alte infracţiuni prevăzute de legislaţia privind societăţile, falimentul, insolvenţa, precum şi cea privind protecţia consumatorului; 
  • investigaţii sau anchete administrative relevante, anterioare sau în curs de desfăşurare, acţiuni de punere în aplicare a legii sau impunerea unor sancţiuni administrative pentru nerespectarea dispoziţiilor aplicabile activităţilor reglementate de legislaţia incidentă; 
  • cazier fiscal/judiciar; anchete administrative dar și decizii referitoare la persoanele fizice cuprinse în hotărâri judecătorești și alte acte ale sistemului judiciar;
  • informații rezultate în urma înregistrărilor audio a interviurilor de evaluare sau a unor întâlniri pe diverse teme;

semnătura (e.g. semnătura acordată pe documentele furnizate A.S.F. de către persoanele fizice autorizate/avizate aflate în relație profesională cu entitățile reglementate, autorizate, monitorizate și controlate de A.S.F.);

orice alte informații care derivă din acestea în urma prelucrărilor efectuate de A.S.F. cum ar fi: nr. de înregistrare în registrul A.S.F.; diverse profilări necesare în vederea desfășurării activității de monitorizare și control sau supraveghere prudențială, informații specifice despre autorizările efectuate și/sau sancțiunile acordate de către A.S.F.;

informații obținute din alte surse decât de la persoana vizată: informații privind date personale și dețineri și/sau sancțiuni obținute de la instituții și autorități publice, din registre publice, baze de date electronice, informații disponibile în social media cât și pe internet, sau de la terți abilitați, deținători de astfel de informații, cum ar fi: Direcția pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date, Oficiul Național al Registrului Comerțului, portalul instanțelor de judecată din România administrat de Ministerul Justiției, terți abilitați în vederea deținerii unor baze de date ale persoanelor acuzate de terorism;

- alte date prevăzute în mod expres și limitativ de către legislația în vigoare, care sunt necesare desfășurării activităților A.S.F. în scopurile de mai jos.

 

  1. Categorii de persoane vizate

A.S.F.-S.A.R. prelucrează datele cu caracter personal ale următoarelor categorii de persoane vizate:

a) Persoanele fizice din cadrul entităților care activează în cadrul piețelor financiare nebancare reglementate și supravegheate de A.S.F., ca urmare a desfășurării proceselor specifice de autorizare, reautorizare, supraveghere, monitorizare și control desfășurate de A.S.F. în exercitarea competențelor și atribuțiilor prevăzute de legislația în vigoare, după cum urmează:

- Acționari persoane fizice ai societăților de asigurare și reasigurare și ai intermediarilor în asigurări;

- Persoanele fizice care asigură conducerea societăților de asigurare și reasigurare și conducerea intermediarilor/brokerilor de asigurare în asigurări și reasigurări;

- Personalul propriu autorizat al entităților menționate mai sus să desfășoare activitate de intermediere în asigurări;

- Reprezentanți ai entităților supravegheate care răspund solicitărilor A.S.F.;

- Persoane fizice care solicită informații despre reglementări precum și orice alte informații/formulează observații în procesul de consultare publică/notifică exceptarea de la anumite reglementări.

b) Persoane fizice în nume propriu sau în calitate de reprezentanți ai persoanelor juridice care au legătură cu activitatea de asigurare-reasigurare:

- Angajații unităților reparatoare auto;

- Constatatori și lichidatori de daune;

- Reprezentanții lichidatorilor judiciari, evaluatorilor;

- Auditori financiari;

- Auditori IT;

- Lectori în domeniul asigurărilor.

c) Orice persoană fizică care depune sau transmite o petiție către A.S.F., în conformitate cu prevederile normative în vigoare, cu privire la produsele și serviciile oferite/prestate de entitățile de pe piețele reglementate și supravegheate de A.S.F. sau cu privire la activitatea A.S.F.

 

3. Scopul colectării și prelucrării în cadrul S.A.R.

În conformitate cu prevederile legale, scopurile colectării datelor sunt strict referitoare la exercitarea atribuțiilor legale în calitate de autoritate de reglementare, autorizare, supraveghere și control a entităților de pe piețele financiare nebancare, în conformitate cu legislația de organizare și funcționare a A.S.F. și cu legislația în vigoare care reglementează activitățile specifice sectorului de activitate, atribuții care vizează următoarele obiective:

  1. funcționarea stabilă şi eficientă a pieței asigurărilor-reasigurărilor, astfel încât să se asigure protecţia asiguraţilor şi menţinerea stabilităţii pieţei;
  2. dezvoltarea şi perfecționarea mecanismelor de supraveghere prudențială, precum şi prevenirea sau diminuarea riscurilor care pot afecta piaţa asigurărilor-reasigurărilor ca urmare a apariției unor probleme majore, prin intervenția într-un stadiu incipient;
  3. asigurarea convergenței practicilor şi instrumentelor de supraveghere şi dezvoltarea metodologiilor privind activitățile de supraveghere şi control al entităților din sectorul asigurări-reasigurări, cu luarea în considerare a profilului şi indicatorilor de risc;
  4. asigurarea convergenței reglementărilor adoptate în domeniul asigurărilor la nivel naţional şi european;
  5. dezvoltarea și menținerea unui dialog activ între A.S.F. şi entităţile din piața asigurărilor-reasigurărilor, în vederea abordării unitare asupra organizării și funcționării acestei piețe.

Scopurile pentru care A.S.F.-S.A.R. colectează datele cu caracter personal sunt prezentate mai jos:

În baza OUG. nr. 93/2012 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările și completările ulterioare, a Legii 237/2015 privind autorizarea şi supravegherea activităţii de asigurare şi reasigurare, cu modificările și completările ulterioare, a Legii 236/2018 privind distribuţia de asigurări, cu modificările și completările ulterioare, a Legii 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie, cu modificările și completările ulterioare, cu modificările și completările ulterioare, a Legii 71/2019 privind societățile mutuale de asigurare şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, a Legii 260/2008 privind asigurarea obligatorie a locuinţelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren şi inundațiilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare, a Legii 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, republicată, cu modificările și completările ulterioare și a Regulamentului nr. 8/2024 privind organizarea şi funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară;

- asigurarea unui cadru legal cuprinzător, stabil şi coerent în domeniul asigurărilor-reasigurărilor prin actualizarea şi consolidarea legislaţiei secundare, urmare a experienței dobândite, în funcţie de contextul intern şi internaţional al mediului economic şi financiar;

- asigurarea convergenței reglementărilor adoptate în domeniul asigurărilor la nivel național, european şi internațional;

- susținerea dezvoltării sectorului asigurări-reasigurări prin dezvoltarea cadrului de reglementare privind mecanismele de supraveghere şi control.

În baza OUG. nr. 93/2012 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările și completările ulterioare, a Legii 237/2015 privind autorizarea şi supravegherea activităţii de asigurare şi reasigurare, cu modificările și completările ulterioare, a Legii 236/2018 privind distribuţia de asigurări, cu modificările și completările ulterioare, Legii 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule şi tramvaie, cu modificările și completările ulterioare, cu modificările și completările ulterioare, a Legii 71/2019 privind societățile mutuale de asigurare şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, a Legii 260/2008 privind asigurarea obligatorie a locuinţelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren şi inundațiilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare, a Regulamentului nr. 8/2024 privind organizarea şi funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară și a normelor[1] A.S.F.:

- verificarea îndeplinirii condițiilor legale legate de autorizarea, avizarea sau retragerea autorizațiilor sau avizelor pentru entitățile ce activează în sectorul asigurări-reasigurări;

- asigurarea supravegherii prudențiale şi a controlului, bazate pe identificarea, prevenirea şi administrarea riscurilor;

- alinierea modului de supraveghere a riscurilor conform celor mai bune practici internaționale.

În baza OUG. nr. 93/2012 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările și completările ulterioare, a Legii 237/2015 privind autorizarea şi supravegherea activităţii de asigurare şi reasigurare, cu modificările și completările ulterioare, a Legii 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie, cu modificările și completările ulterioare, cu modificările și completările ulterioare, a Legii 71/2019 privind societățile mutuale de asigurare şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, a Regulamentului nr. 8/2024 privind organizarea şi funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară și normelor A.S.F.:

- dezvoltarea unui sistem de cuantificare adecvată a riscurilor şi de definire a profilului de risc al entităților supravegheate;

- promovarea utilizării tehnicilor actuariale moderne în scopul protejării intereselor asiguraților.

- soluționarea petițiilor care vizează sectorul de asigurări-reasigurări, conform următoarelor acte normative principale: Ordonanța Guvernului nr. 27/2002, Legea nr. 237/2015, Legea nr. 236/2018, Norma A.S.F. nr. 18/2017.

 

[1] https://www.asfromania.ro/ro/a/2890/1.2-legislatie-secundara-asigurari