Criza financiară globală a scos în evidență necesitatea unor măsuri mai eficiente de protecție a consumatorilor de servicii financiare în contextul în care aceştia se confruntă cu oferte din ce în ce mai sofisticate. Informațiile disponibile publicului în domeniul financiar au crescut atât în cantitate cât şi în complexitate iar ritmul de schimbare, în ceea ce priveşte lansarea de servicii şi produse noi, precum şi pasul de adaptare al serviciilor financiare la noile tehnologii, a crescut dramatic.
Procesul de creare şi menţinere a unui nivel rezonabil de încredere a consumatorilor în pieţele financiare generează totodată eficienţă şi stabilitate la nivelul întregului sistem financiar şi contribuie la obţinerea unor rezultate pozitive atât pentru instituţiile financiare cât şi pentru clienţii acestora.
În acest context, ASF este preocupată de sporirea protecţiei consumatorului financiar, asumându-şi, prin includerea în atribuţiile organizaţiei, contribuţia la îmbunătăţirea gradului de educaţie financiară al publicului. La nivelul Direcției Relații cu Publicul și Petiții, acest lucru se realizează prin:
Informaţia imparţială şi corectă nu numai că protejează consumatorii, dar poate permite accesul unui număr mai mare de consumatori la acele segmente de piaţă considerate rezervate investitorilor cu experienţă. Consumatorii nu trebuie să se lovească de tratament discriminatoriu şi în acelaşi timp trebuie să aibă acces la produse şi servicii care sunt conforme nevoilor lor. Trebuie astfel garantat accesul la educaţie şi consiliere specializată, bazată pe nevoi specifice, care să îi ghideze pe consumatori în complexitatea serviciilor şi instrumentelor financiare.
Conform Directivelor şi Recomandărilor Europene (D. 2013/11/EU, R. 98/257/CE, Solvency II), statele membre ale Uniunii Europene trebuie să faciliteze accesul consumatorilor la soluţionarea alternativă a disputelor şi să promoveze aceste metode, oferind astfel o soluţie simplă, rapidă şi mai puţin costisitoare atât pentru consumator cât şi pentru furnizorul de servicii financiare. Medierea, ca şi procedură ADR (Alternative Dispute Rezolution), răspunde cerinţelor Uniunii Europene, asigurând rezolvarea disputelor din domeniul protecţiei consumatorilor într-un mod rapid, eficient, calitativ, confidenţial, cu costuri reduse, prin interventia terţului - mediator - care este neutru şi imparţial.În consecinţă, atât protecţia directă a consumatorilor cât şi educaţia financiară au devenit sau sunt pe cale să devină instrumente complementare la reglementarea şi supravegherea prudenţială iar îmbunătăţirea tiparului de comportament pe termen lung al consumatorului a devenit o prioritate în majoritatea statelor dezvoltate. Această tendinţă a dus la dezvoltarea mai multor iniţiative în domeniul educaţiei financiare, lansate atât de către guverne, autorităţi de reglementare şi supraveghere cât şi de către organizaţii reprezentative pentru societatea civilă, iniţiative combinate de cele mai multe ori cu alte măsuri de protecţie a consumatorilor.
www.asfromania.ro utilizează fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta ta pe website-ul nostru. Inainte de a continua navigarea pe www.asfromania.ro , te rugam sa aloci timpul necesar pentru a citi si intelege continutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigarii pe website-ul nostru confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie.