• Home Press Releases
    Precizari privind asigurarea RCA pentru pagube produse tertilor prin accidente de autovehicule

Precizari privind asigurarea RCA pentru pagube produse tertilor prin accidente de autovehicule

Sistemul de asigurare RCA – asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru pagube produse tertilor prin accidente de autovehicule cu valabilitate pe teritoriul Romaniei – este reglementat in prezent de Legea nr.136/1995 privind asigurarile si reasigurarile in Romania, precum si de normele emise de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) care au fost puse in aplicare prin Ordinul presedintelui CSA nr.9/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.

In vederea armonizarii cu acquis-ul comunitar privind asigurarea de raspundere civila auto, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor a luat in considerare doua proceduri si anume: elaborarea unui proiect de act normativ de sine statator (proiect de lege) prin care sa se reglementeze asigurarea de raspundere civila auto sau modificarea prevederilor Legii nr.136/1995 referitoare la aceasta asigurare.

In acest sens, la nivel de directii tehnice a fost elaborat un proiect de act normativ avand ca obiect asigurarea de raspundere civila auto, insa in urma analizarii oportunitatii initierii unui astfel de demers, Consiliul CSA a ales cea de-a doua varianta, respectiv modificarea prevederilor Legii nr.136/1995 referitoare la aceasta asigurare, intrucat va fi posibila o flexibilitate mai mare in imbunatatirea graduala a legislatiei.

Prin proiectul de lege de modificare si completare a Legii nr.136/1995, elaborat de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor si transmis deja Ministerului Integrarii Europene (care este unul dintre ministerele avizatoare), va fi creat cadrul legal general aplicabil asigurarii de raspundere civila auto, urmand ca toate elementele referitoare la aceasta asigurare (cum ar fi nivelul primelor de asigurare, termenele de plata, limita cheltuielilor de achizitie, conditiile de autorizare si retragere a autorizarii asiguratorilor emitenti, sanctiunile, precum si alte elemente) sa fie stabilite prin norme emise de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor.

Totodata, prin acest proiect se extinde notiunea de asigurare obligatorie de raspundere civila pentru pagube produse tertilor prin accidente de autovehicule, atat la teritoriul Romaniei, cat si in afara lui. Aceasta extindere de notiune a fost realizata in vederea crearii cadrului necesar unificarii, in viitorul apropiat, a celor doua forme de asigurare, conform prevederilor Directivei CEE 72/166.

In ceea ce priveste introducerea sistemului de calcul diferentiat al primelor de asigurare, denumit bonus-malus, acest lucru presupune existenta unor date statistice privind conduita pe drumurile publice a detinatorilor de autovehicule. In acest sens, prin proiectul de lege de modificare si completare a Legii nr.136/1995 se intentioneza ca in termen de un an de la data intrarii in vigoare a acesteia, Comisia de Supravegehre a Asigurarilor si Ministerul de Interne sa creeze o baza unica de date la nivel national, care va cuprinde informatii privind incheierea asigurarilor obligatorii de raspundere civila pentru pagube produse tertilor prin accidente de autovehicule, atat pe teritoriul Romaniei, cat si in afara ei. Aceasta baza de date va fi utilizata pentru identificarea asiguratorului la care a fost contractata asigurarea obligatorie pentru autovehiculele implicate in accidente, precum si pentru stocarea altor informatii necesare reglementarii acestei asigurari.

“Comisia de Supraveghere a Asigurarilor are si sprijinul Uniunii Europene, printr-un program Phare care va incepe sa se deruleze in cursul anului 2003, si care are ca principala tinta ultima problema majora pe care trebuie sa o mai rezolvam in domeniul asigurarilor, in materie de legislatie, respectiv asigurarea de raspundere civila auto obligatorie cu valabilitate atat la intern, cat si la extern. Daca reusim sa rezolvam aceasta problema - si prin programul de asistenta se doreste inclusiv crearea unei baze unice de date, monitorizarea sistemului, alinierea si integrarea societatilor de asigurare care fac astfel de asigurari in acest sistem - atunci vom putea spune ca, practic, in materie de reglementari, prea multe de facut nu mai avem. Acest sistem unic de date se va inchide undeva la Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, care va fi coordonatorul acestui proiect, iar datele vor proveni atat de la societati, cat si de la organele politiei rutiere”, a declarat domnul Nicolae Crisan, presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor.

Modificarile propuse a fi aduse Legii nr.136/1995 vizeaza si schimbarea statutului Fondului de protejare a asiguratilor, precum si accesarea mai facila a disponibilitatilor din fond. Astfel, proiectul de modificare a Legii nr.136/1995 prevede faptul ca, in vederea protejarii asiguratilor, beneficiarilor asigurarii si tertelor persoane pagubite, prin contributia asiguratorilor, se constituie Fondul de Garantare destinat platilor de indemnizatii rezultate din contractele de asigurare facultative si obligatorii, incheiate in conditiile prezentei legi. Fondul se va constitui si se va administra de catre CSA, care va stabili anual o cota procentuala ce se va aplica asupra volumului primelor brute incasate de asiguratori din activitatea de asigurari directe. In aplicarea acestor prevederi, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor va emite norme.

Proiectul de modificare a Legii nr.136/1995 prevede totodata faptul ca victimele evenimentelor rutiere provocate de autori neidentificati sau de un autovehicul neasigurat vor fi protejate prin acordarea de despagubiri dintr-un Fond de Protectie a Victimelor Strazii - dar numai daca evenimentele rutiere se soldeaza cu vatamari corporale sau decese – fond care se va constitui, administra si utiliza in conditiile normelor ce vor fi emise de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor.