Strategia privind implementarea IFRS a fost aprobata

Consiliul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor (CSA), reunit în şedinţă în data de 3 octombrie a.c., a aprobat Strategia privind implementarea Standardelor Internaţionale de Raportare Financiară (IFRS) în domeniul asigurărilor.
Anterior prezentării în Consiliul CSA, proiectul de Strategie privind implementarea IFRS în domeniul asigurărilor a fost aprobat şi de către Consiliul Contabilităţii şi Raportărilor Financiare (CCRF), organism din care fac parte toate autorităţile de reglementare în domeniul contabilităţii şi auditului.

Acest document a fost elaborat după parcurgerea mai multor etape de consultări şi întâlniri cu reprezentanţii din domeniul asigurărilor şi se înscrie în cadrul general de Strategie în vederea aplicării IFRS în România, elaborat de CCRF cu sprijinul unui consultant al Băncii Mondiale.

Cele mai importante aspecte care reies din Strategia privind implementarea IFRS în domeniul asigurărilor sunt:
• în relaţia cu instituţiile statului toate societăţile comerciale – inclusiv societăţile de asigurare - vor întocmi situaţii financiare anuale şi consolidate în conformitate cu Reglementările contabile aplicabile acestora, care transpun prevederile Directivelor Europene;
• începând cu exerciţiul financiar 2007, societăţile de asigurare cotate pe o piaţă reglementată sau care sunt în curs de cotare la data bilanţului şi întocmesc situaţii financiare consolidate, vor întocmi aceste situaţii financiare în conformitate cu IFRS - cerinţă obligatorie rezultată din Regulamentul CE nr.1606/2002;
• pentru exerciţiile financiare ale anilor 2008 şi 2009, toate societăţile din domeniul asigurărilor – indiferent dacă sunt sau nu cotate pe o piaţă reglementată - trebuie să întocmească situaţii financiare anuale şi consolidate în conformitate cu IFRS, ca un al doilea set, pentru necesităţi proprii de informare, ale investitorilor precum şi pentru informarea CSA;
• începând cu anul 2010, în funcţie de evaluările efectuate cu privire la aplicarea IFRS şi de evoluţiile din Uniunea Europeană, societăţile de asigurare urmează să întocmescă situaţiile financiare anuale şi consolidate conforme cu IFRS ca un singur set.

Pentru investitori, implementarea IFRS va conduce la o creştere a credibilităţii informaţiilor prezentate de societăţi, la o mai bună înţelegere a riscurilor şi beneficiilor şi la asigurarea unei comparabilităţi a rezultatelor financiare ale societăţilor din acelaşi domeniu de activitate.

Din perspectiva Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor, aplicarea IFRS, prin promovarea unui management financiar performant şi a culturii de guvernanţă corporativă în rândul societăţilor de asigurare, constituie o premisă absolut necesară pentru implementarea în condiţii optime a viitorului model de solvabilitate în domeniul asigurărilor – Solvency II.
Credibilitatea situaţiilor financiare depinde de calitatea profesioniştilor contabili şi a auditului, dar şi a informaţiilor prezentate în situaţiile financiare.

Întrucât IFRS-urile sunt într-un proces de dezvoltare continuă, iar la momentul actual în domeniul asigurărilor nu există suficienţi experţi în aplicarea acestor standarde, un obiectiv important inclus în Strategie îl reprezintă sprijinirea societăţilor şi a asociaţiilor profesionale în stabilirea unui program complex de pregătire continuă şi instruire a personalului.
Persoanele interesate de obţinerea mai multor detalii privind Strategia privind implementarea Standardelor Internaţionale de Raportare Financiară (IFRS) în domeniul asigurărilor, pot consulta acest document pe web-site-ul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor.

 
6 octombrie 2006