Modificare Legii 136/1995 privind constatul amiabil

În sedinţa Guvernului României de astăzi 28 august 2007 a fost dezbatut şi aprobat Proiectul pentru modificarea Legii nr.136/1995 privind asigurările şi reasigurările în România, prin introducerea constatului amiabil în caz de accidente de circulaţie din care au rezultat numai pagube materiale.
Necesitatea armonizării cu practicile Uniunii Europene, alinierii la standardele europene a legislaţiei rutiere din România, a determinat modificarea legislaţiei din domeniul asigurărilor.
Venind în intâmpinarea acestei necesităţi, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, la recomandările misiunilor europene de specialitate, a iniţiat un proiect legislativ care să faciliteze soluţionarea mai rapidă şi mai puţin birocratică a incidentelor din trafic soldate cu tamponări uşoare, fără încălcarea legislaţiei rutiere în vigoare.
Statutul de ţară membră a Uniunii Europene, stimulează România să adopte o serie de bune practici prin compararea cu alte experienţe europene. Numărul de vehicule intrate în circulaţie a înregistrat o creştere spectaculoasă în ultimii ani, situaţie ce a favorizat înmulţirea numărului de accidente şi creşterea solicitărilor adresate societăţilor de asigurare pentru recuperarea prejudiciilor.
Introducerea constatului amiabil duce la scurtarea procedurilor de recuperare a prejudiciilor în caz de accidente de circulaţie din care au rezultat numai pagube materiale, reprezentând o alternativă în soluţionarea lor, protocolarea acestora de către organele de poliţie rămânând în vigoare în condiţiile legii.
Astfel, în cazul accidentelor auto uşoare, la care nu se înregistrează răniri de persoane, informarea societăţilor de asigurare se poate face şi în baza unui formular tipizat, eliberat de către asigurator, denumit constatare amiabilă de accident, pe care conducătorii vehiculelor respective consemnează circumstanţele producerii evenimentului, datele de identificare ale persoanelor şi vehiculelor implicate, precum şi cele ale asigurătorilor. Acesta se transmite societatii de asigurare, odata cu polita de asigurare RCA.
Formularul constatare amiabilă de accident , se înmânează concomitent cu poliţa de asigurare obligatorie. Asiguratul poate solicita, pe perioada de valabilitate a poliţei de asigurare, unul sau mai multe documente, în cazul în care cel pe care l-a dobândit iniţial a fost folosit, înstrăinat sau pierdut.
„Scopul acestei modificări legislative reprezintă nu numai o oportunitate şi un mijloc de a spori calitatea serviciilor de asigurare, ci şi asumarea responsabilităţii în elaborarea legislaţiei europene”, a subliniat doamna Angela Toncescu, Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor.

28 august 2007