Istoric mediere
În Statele Unite ale Americii, medierea a aparut în urmă cu 3 decenii, cunoascând o dezvoltare majoră datorită costurilor mari implicate de o rezolvare clasică a disputelor pe calea instanţei.
Numărului mare de procese care contribuiau la ineficienţa instanţelor de judecată a condus, printre altele, la apariţia acestui tip de rezolvare alternativă a disputelor.
În SUA, Biroul pentru Protecţia Consumatorilor (Bureau of Consumer Protection) poate investiga practicile comerciale, eventualele fraude rezlutate din dezinformarea consumatorilor. Având în vedere numărul tot mai mare de cauze anuale, biroul a instituit un program naţional de mediere care presupune restituirea integrală sau parţială a costurilor suportate de consumatorii nemulţumiţi în urma rezolvării speţelor de o manieră neutră şi imparţială.
Cu ajutorul mediatorilor specializaţi biroul oferă asistenţa necesară rezolvării disputelor pe cale amiabilă.
Astfel, atunci când o plângere este depusă, Biroul aduce la cunoştinţa părţilor implicate faptul că disputa lor poate fi rezolvată prin mediere, urmand ca părțile să decidă dacă se va urma această cale sau se va urma o altă cale de rezolvare a disputei.
În Europa medierea în ceea ce priveşte drepturile consumatorilor este utilizată diferit faţă de SUA, în mare parte din cauza diferenţelor între legislaţiile statelor membre.
Încă din 1998, Consiliul Europei a demarat un amplu program de modificare a legislaţiei statelor membre ale Uniunii Europene în vederea răspândirii şi aplicării eficiente a procesului de mediere. Astfel au fost elaborate şi publicate câteva directive*, din care amintim Directiva 2008/52/EC privind metodele alternative de soluţionare a disputelor, Directiva 2013/11/EU referitoare la rezolvarea alternativă a disputelor privind drepturile consumatorilor. Conform directivelor Parlamentului European, precum şi ale Consiliului Europei, statele membre ar trebui ca, până în anul 2015, să modifice legislaţia în materie, astfel încât metodele alternative de rezolvare a disputelor, în speță medierea, să fie uţor accesibile consumatorilor.
Se urmăreşte astfel o rezolvare mai rapidă şi mai puţin constisitoare a disputelor, rezolvare bazată pe respectarea intereselor tuturor părţilor implicate. În abordarea bazată strict pe litera legii, cel puţin una dintre părţi, dacă nu ambele, se puteau considera nedreptăţite.
*Directiva 2008/52/CE a Parlamentului European; art. 601 din Legea 192/2006.
www.asfromania.ro uses cookies to personalize and improve your experience on our website. Before continuing to browse www.asfromania.ro, please take the time to read and understand the content of the Cookie Policy. By continuing to browse our website you confirm your acceptance of the use of cookies according to the Cookie Policy.