• Home Press Releases
    Întâlnirea ASF cu reprezentanții participanților din piața asigurărilor

Întâlnirea ASF cu reprezentanții participanților din piața asigurărilor

28 noiembrie 2014

Președintele Autorității de Supraveghere Financiară, domnul Mișu Negrițoiu, s-a întâlnit joi, 27 noiembrie 2014, cu reprezentanții industriei asigurărilor din România și cu alți participanți din piață.

La întâlnire au participat: reprezentanții Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR), cei ai Uniunii Naționale a Societăților de Intermediere și Consultanță în Asigurări din România (UNSICAR) şi reprezentanți ai brokerilor independenți. Totodată, au fost invitați să participe reprezentanții Federației Operatorilor Români de Transport (FORT), ai Asociației Cărăușilor Particulari din România (ACPR), cei ai ARILOG, precum şi cei ai Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA). Industria unităților reparatoare service a fost reprezentată de Federația Distribuitorilor și Reparatorilor Autorizați din România (FEDRA), Asociația Dealerilor de marcă Volkswagen şi Asociația Societăților de Service Auto Independente (ASSAI). Din partea Autorității de Supraveghere Financiară au participat: Președintele ASF, Mișu Negrițoiu; Prim-Vicepreședintele ASF, Cornel Coca-Constantinescu; Vicepreședintele ASF - sectorul asigurărilor-reasigurărilor, Marius Vorniceanu, precum şi experți tehnici.

 

Scopul întâlnirii a fost coordonarea în aplicarea normelor ASF pe piața asigurărilor, în beneficiul asiguraților și al stabilității pieței, prin creșterea încrederii în produsele de asigurare. ASF consideră că pentru acest lucru este esențială înțelegerea din partea tuturor participanților la piață a situației de fapt, a rolului de reglementator și supraveghetor național al ASF, dar și al rolului fiecărui participant.

Discuțiile au inclus aspecte tehnice, dar și întrebări și comentarii din partea participanților și reprezentanților ASF. Participanții din cele patru sectoare (asigurători, brokeri, reparatori și transportatori) s-au pus de acord asupra necesității și căilor de redresare a pieței, în beneficiul tuturor părților implicate, cu excepția ASSAI care a solicitat, din nou, demisia conducerii ASF.

Referitor la primele RCA, președintele ASF a subliniat că Autoritatea nu intervine asupra nivelului primelor de asigurare, acestea fiind liber stabilite de către fiecare societate în parte. Tarifele de primă sunt notificate către ASF, dar nu sunt supuse aprobării.

Calculele actuariale care stau la baza stabilirii tarifelor de primă sunt realizate utilizând date statistice acumulate de asigurători în anii anteriori și au în vedere despăgubirile datorate în baza polițelor RCA, precum și diferitele criterii de risc.

“Conform prevederilor legale, asigurătorii au obligația de a-și stabili tarifele de primă astfel încât să garanteze permanent îndeplinirea obligațiilor care decurg din încheierea contractelor de asigurare RCA”, a declarat Mișu Negrițoiu. Totodată, Președintele ASF a transmis asigurătorilor că “modificarea normei RCA nu trebuie să reprezinte un pretext în urma căruia să abuzeze în încercarea de a-și acoperi pierderi anterioare, prin acest instrument”.

“În prezent, rata combinată a daunei, care este de 117%, ne arată un dezechilibru. Corectarea lui nu presupune automat o majorare a prețurilor, poate să însemne și reducere de costuri. Dar dezechilibrul va trebui corectat”, a mai spus Mișu Negrițoiu.

Modificările normei RCA vizează adaptarea legislației în scopul protecției asiguraților/păgubiților, iar ASF continuă să urmărească modul în care asigurătorii își îndeplinesc obligațiile asumate în baza polițelor și, prin măsurile adoptate, ASF îmbunătățește activitatea pe acest segment.

Participanții la discuție au subliniat incidența mult mai mare a daunelor în România față de alte state din Europa (de circa 4 ori mai mare), dar și dinamica nivelului primelor (pentru transportatori - spre exemplu asigurarea RCA era de circa 2000 de dolari pentru un camion, iar în prezent pleacă de la valori mult mai mici, respectiv 500 de euro), în condițiile în care rata daunei pentru ei ajunge și la 200%, iar despăgubirile achitate pentru accidente provocate de un singur transportator au necesitat despăgubiri de ordinul milioanelor de euro.

Totodată, a fost susținută ideea unor prime minime pe tipuri de autovehicule, au fost clarificate aspecte referitoarea la prelungirea și transferul polițelor în cazul înstrăinării autovehiculelor, efectuarea plăților prin intermediari sau direct către asigurători, nevoia consolidării bazei de date la nivel național pentru o mai bună urmărire a accidentelor, a eventualelor polițe contrafăcute, a identificării mai rapide a autovehiculelor înmatriculate în România și în străinătate care circulă fără asigurare RCA în România.

Întâlnirile cu participanții din piața asigurărilor vor continua, la intervale regulate, în scopul coordonării în aplicarea legislației naționale, a stabilității pieței și a creșterii protecției utilizatorilor de instrumente financiare din piața asigurărilor.