Elaborarea legislatiei secundare privind pensiile ocupationale - aproape de final

Consiliul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor a analizat si aprobat un prim pachet de norme de baza in aplicarea Legii nr.249/2004, prin care se reglementeaza procedurile si conditiile de autorizare a schemelor si fondurilor de pensii ocupationale, precum si a operatorilor din aceasta piata.

Intregul pachet de norme a fost transmis pietei spre consultare, prin intermediul asociatiilor profesionale, precum si prin publicarea acestora pe pagina web a Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor.

Presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, domnul Nicolae Crisan, a declarat: „Experienta acumulata in reglementarea si supravegherea asigurarilor - si ma refer in special la asigurarile de viata intrucat intre aceste produse si fondurile de pensii exista o similitudine foarte mare - a fost hotaratoare in finalizarea cu succes si intr-o perioada scurta de timp a tuturor acestor reglementari. Desigur, a fost folosita ca sursa de inspiratie si legislatia internationala, insa aceasta a fost adaptata la specificul Legii nr.249/2004, iar sa adaptezi este uneori mai dificil decat sa pornesti de la zero.

Eforturile depuse nu au fost insa mici, fiind alocate atat resurse umane si de timp, cat si financiare. Activitatea Departamentului Pensii Ocupationale este sustinuta financiar exclusiv din veniturile realizate de Comisie conform Legii nr.32/2000 privind societatile de asigurare si supravegherea asigurarilor, stiut fiind faptul ca la momentul actual sistemul de pensii ocupationale nu genereaza inca venituri la bugetul autoritatii de reglementare si supraveghere".

In urmatoarele zile, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, prin Departamentul Pensii Ocupationale, va finaliza cel de-al doilea pachet de norme in domeniul fondurilor de pensii ocupationale, privind evaluarea activelor, restrictiile de investire si alte aspecte referitoare la  functionarea efectiva a fondurilor de pensii ocupationale.

Cu cel de-al doilea pachet de norme se va finaliza prima etapa a procesului de reglementare a fondurilor de pensii ocupationale, care nu cuprinde aspectele privind Fondul de Garantare si organizarea si functionarea sistemului de plata a pensiilor ocupationale, pentru care Guvernul urmeaza, conform Legii nr.249/2004, sa initieze in termen de 1, respectiv 3 ani, acte normative distincte.
Domnul Dan Constantinescu, membru al Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, care s-a implicat in mod deosebit in realizarea acestui proiect a declarat:

„Chiar dacă eram la curent cu obiectiile potentialilor reprezentanti ai pietei fondurilor de pensii in privinta legislatiei in domeniu, misiunea noastră a fost aceea de a produce reglementari in respectul legii, pentru simplul motiv că normele de aplicare sunt subsecvente actului normativ de baza si au darul de a-l explicita, de a-l detalia si, in nici un caz, de a-l modifica sau de a-l corecta.
Intr-un asemenea context, singura noastră posibilitate de interventie, acolo unde legea nu face vorbire, in mod expres, despre un anumit subiect, a fost aceea de a aplica principiul potrivit caruia autoritatea indrituita, prin lege, sa aprobe sau sa avizeze un anumit aspect reglementat de actul normativ in cauza, este in masura sa si revoce aprobarea sau sa retraga avizul, pe baza acelorasi motive pentru care nu le-ar fi acordat initial.

Gruparea reglementarilor prevazute de lege in cele patru norme specifice schemelor facultative de pensii ocupationale, fondurilor de pensii aferente acestora, administratorilor si depozitarilor din domeniu, a fost realizata in ideea respectarii cronologiei actiunilor de constituire a documentatiei, de avizare prealabila, de aprobare si, după caz, de aprobare a modificarilor si de retragere a autorizatiei pentru entitatile implicate in sistemul fondurilor ocupationale de pensii".

Referitor la dificultatile procesului de reglementare intr-un domeniu avand, de altfel, un caracter de noutate, domnia sa a afirmat: „Intrucat, din motive independente de vointa noastra, nu am avut acces la pachetul de norme produse in baza contractului de consultantă in domeniul serviciilor pentru dezvoltarea sistemului privat de pensii, finantat de Banca Mondiala la finele anilor ′90, am incercat sa suplinim aceasta lipsa, cu ajutorul colegilor din departamentele de integrare europeană si relatii internationale, din departamentul autorizari-reglementari si din directia generala juridica a Comisiei noastre, carora le multumim pentru sprijinul acordat".