Risc cibernetic în creștere pentru entitățile supravegheate de ASF

București, 26 martie 2020 – Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) atrage atenția asupra creșterii riscului cibernetic pe piața financiară non-bancară, în condițiile în care activitatea entităților reglementate/supravegheate de către Autoritate se desfășoară, în general, de la distanță, ca măsură de prevenire a răspândirii infecțiilor cu coronavirus.

În contextul în care o parte dintre angajații entităților își desfășoară activitatea de la distanță, este posibilă o multiplicare a riscurilor, în special cele referitoare la pierderea datelor sau utilizarea neautorizată a acestora. 

Atacurile cibernetice speculează teama de coronavirus și trimit prin canale de comunicare electronice mesaje de tip phishing. Acestea încearcă să inducă în eroare sau să convingă utilizatorii să acceseze sau să se conecteze la un link/website prin intermediul căruia pot fi apoi sustrase date/informații/parole sau se pot descărca programe malware, cu scopul de a perturba sau deteriora sistemele informatice/aplicațiile utilizate.

În situația aceasta, asigurarea mentenanței și buna administrare a sistemelor informatice sunt deosebit de importante, pentru a proteja eficient înregistrările istorice, datele personale ale consumatorilor și fluxurile monetare sau de active.

 ASF recomandă entităților reglementate/supravegheate adoptarea următoarelor măsuri de securitate cibernetică:

  • configurarea conturilor de acces și setarea unor parole solide de acces, de preferat cu doi factori de autentificare;
  • identificarea riscurilor suplimentare și a modalităților de gestionare în cazul în care se permite personalului utilizarea dispozitivelor de lucru personale (calculator/laptop/telefon) – controlul și vizibilitatea de către entitate a acestor dispozitive sunt mai limitate și implică soluții robuste de autentificare;
  • instruirea personalului cu privire la riscurile de phishing și cu privire la detectarea semnalelor tipice emailurilor de tip phishing, precum și atenționarea propriilor clienți cu privire la modalitățile de comunicare/confirmare a serviciilor furnizate;
  • instruirea personalului cu privire la comunicarea/raportarea, în cel mai scurt timp, a problemelor de securitate cibernetică sau a amenințărilor cibernetice;
  • elaborarea de instrucțiuni/ghiduri de utilizare a unor aplicații de la distanță și testarea acestora anterior utilizării, în cazul în care acestea sunt diferite în comparație cu cele utilizate la sediul/biroul de lucru;
  • activarea și configurarea criptării datelor utilizate pe computerele/telefoanele utilizate pentru telemuncă pentru a fi protejate în cazul pierderii/furtului dispozitivului de lucru;
  • identificarea instrumentelor ce pot fi folosite pentru a bloca accesul neautorizat la dispozitivul de lucru, pentru a șterge sau a copia datele stocate în cadrul acestuia.

Totodată, ASF recomandă societăților care activează în piața financiară non-bancară revizuirea/identificarea, în noul context, împreună cu auditorul IT extern/furnizorul de servicii IT externalizate, a vulnerabilităților și identificarea modalităților de abordare a riscurilor operaționale.

ASF este alături de entitățile pe care le reglementează/supraveghează pentru a le ajuta să gestioneze cât mai eficient situațiile care pot apărea ca urmare a contextului generat de criza COVID-19. Reamintim că, în ședința din data de 24 martie 2020, Consiliul ASF a decis diminuarea cu 25% a tuturor contribuțiilor datorate de către entitățile reglementate, pe perioada instituirii stării de urgență.

*********

Despre ASF

ASF este autoritatea naţională, înfiinţată în anul 2013 prin OUG 93/2012 aprobată prin Legea 113/2013, pentru reglementarea şi supravegherea pieţelor asigurărilor, a pensiilor private, precum şi a pieţei de capital. ASF contribuie la consolidarea cadrului integrat de funcţionare a celor trei sectoare, care însumează peste 10 milioane de participanţi. Mai multe informaţii puteţi găsi pe www.asfromania.ro.