Informaţii utile pentru asiguraţii CASCO şi unităţile reparatoare de vehicule

Începând cu data de 1 ianuarie 2009, asiguratul CASCO are posibilitatea să obţin㠄documentul de introducere în reparaţie” a vehiculului propriu avariat, adresându-se direct asigurătorului său unde deţine o poliţă CASCO valabilă, fără a mai fi necesară deplasarea la poliţia rutieră.
Această procedură se aplică doar în situaţiile în care avariile vehiculului asigurat CASCO s-au produs:
- într-un accident de circulaţie din care a rezultat numai avarierea propriului vehicul;
sau
- în alte împrejurări decât un accident de circulaţie.

Modalitatea de înştiinţare a asigurătorului despre pagubele materiale produse la vehiculul asigurat CASCO, într-una din cele două situaţii de mai sus, este reglementată de normele puse în aplicare prin Ordinul nr.12/2008, emis de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor (CSA), coroborate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

Unităţile reparatoare de vehicule au obligaţia să accepte „documentele de introducere în reparaţie” a vehiculelor eliberate de asigurători şi prezentate de asiguraţii CASCO, acestea fiind echivalente celor eliberate de poliţia rutieră sub titulatura „autorizaţie de reparaţie”.

Documentul de introducere în reparaţie, care va fi eliberat de asigurător în 2 exemplare (originalul fiindu-i înmânat solicitantului), va avea o serie unică, de următorul format:
- pentru asigurătorii autorizaţi în România: RA-xxx / JJ / ..........., unde: RA-xxx reprezintă numărul unic de înmatriculare a asigurătorului în Registrul asigurătorilor şi brokerilor de asigurare; JJ reprezintă abrevierea judeţului unde se emite documentul de introducere în reparaţie şi se administrează dosarul de daună (abrevierile sunt cele folosite la plăcuţele de înmatriculare, cu excepţia celui aferent Municipiului Bucureşti, pentru care asigurătorii vor folosi abrevierea BU); toate acestea sunt urmate de un număr de ordine alocat de asigurător pentru gestionarea dosarului de daună.

exemplu: BCR ASIGURARI S.A. se identifică în Registrul asigurătorilor şi brokerilor de asigurare prin numărul unic de înmatriculare RA-047, ceea ce înseamnă că un document de introducere în reparaţie eliberat de o sucursală din judeţul Timiş va avea seria astfel: RA-047 / TM / .......

- pentru asigurătorii autorizaţi într-un alt stat membru al Uniunii Europene şi care practică activitate de asigurare pe teritoriul României în baza liberei circulaţii a serviciilor sau a dreptului de stabilire: RX-yyy / JJ / ......., unde: RX-yyy reprezintă codul de înregistrare alocat de CSA; JJ are valoare zero, de forma “00”; toate acestea sunt urmate de un număr de ordine alocat de asigurător.

exemplu: PORSCHE Versicherungs AG (societate autorizată în Austria, care desfăşoară activitate pe teritoriul României în baza dreptului de stabilire) se identifică în evidenţele CSA prin codul de înregistrare RX-996, ceea ce înseamnă că un document de introducere în reparaţie eliberat de această societate, indiferent de judeţul unde îşi desfăşoară activitatea, va avea seria astfel: RX-996 / 00 / .......

Persoanele interesate pot verifica veridicitatea documentului de introducere în reparaţie eliberat de un asigurător, în două moduri: fie direct la asigurătorul emitent, fie prin verificarea pe site-ul CSA a numărului unic de înmatriculare a asigurătorului în Registrul asigurătorilor şi brokerilor de asigurare, respectiv a codului de înregistrare alocat de CSA, la adresa www.csa-isc.ro, meniul Asiguratori şi intermediari din România, respectiv meniul Asiguratori si intermediari din UE.

Normele subliniază faptul că eliberarea documentului de introducere în reparaţie a vehiculelor nu constituie nota tehnică finală de constatare a daunelor şi nici obligaţie de plată din partea asigurătorului, acest lucru fiind de altfel menţionat şi în document.

5 ianuarie 2009