• Acasa Consumatori
    VI. Prelucrarea datelor cu caracter personal gestionate în cadrul activităților de comunicare și educație financiară

VI. Prelucrarea datelor cu caracter personal gestionate în cadrul activităților de comunicare și educație financiară

  1. Datele cu caracter personal prelucrate în cadrul activităților de comunicare și educație financiară

Se prelucrează următoarele categorii de date cu caracter personal:

- date de identificare: nume, prenume, CNP, adresa de domiciliu, adresa de corespondență, e-mail, telefon (fix, mobil), număr înmatriculare autovehicul, date financiare, identificator online;

- informații referitoare la ocupație, natura activității proprii, informații privind activitatea profesională, funcție, date cu privire la relații profesionale;

- informații de natură financiară (ex.: venituri persoane fizice din conducerea A.S.F., date cu privire la situația financiară colectate în cadrul focus-grupurilor);

- informații privitoare la fapte penale sau contravenții: informații de pe portalul instanțelor de judecată din România administrat de Ministerul Justiției, decizii judecătorești, amenzi, precum și decizii de sancționare referitoare la persoanele fizice cuprinse în hotărâri judecătorești și alte acte ale sistemului judiciar (în cazul informărilor de presă lunare Decizii de sancționare adoptate de Consiliul A.S.F. și Soluții favorabile A.S.F. pronunțate de instanțele de judecată);

- informații rezultate în urma înregistrărilor video/audio;

- alte date prevăzute în mod expres și limitativ de către legislația în vigoare, care sunt necesare desfășurării activităților A.S.F. în scopurile de mai jos. 

  1. Categorii de persoane vizate

Sunt prelucrate datele cu caracter personal ale următoarelor categorii de persoane vizate:

- Parteneri instituționali ai A.S.F. din cadrul instituțiilor statului, precum și reprezentanți ai instituțiilor/autorităților financiare naționale și internaționale;

- Persoanele fizice din cadrul instituțiilor media (jurnaliști publicații online, radio, televiziuni);

- Persoanele fizice din cadrul entităților care activează în cadrul piețelor financiare nebancare reglementate și supravegheate de A.S.F.;

- Orice persoană fizică care depune sau transmite o petiție validă, în conformitate cu prevederile Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, cu modificările și completările ulterioare, cu privire la activitatea A.S.F. sau a entităților reglementate;

- Persoane fizice reprezentate în cadrul protocoalelor instituționale încheiate;

- Persoanele fizice înscrise în calitate de lectori în cadrul programelor și acțiunilor de educație financiară desfășurate sub coordonarea Autorității;

- Persoane fizice participante în calitate de invitați la acțiunile și evenimentele de educație financiară realizate în format fizic sau online, înregistrate sau nu;

- Persoane fizice – reprezentanți ai minorilor, în calitate de părinte/tutore/reprezentant legal, participanți la acțiunile, evenimentele, concursurile realizate pe teme financiare, în format fizic sau online, înregistrate sau nu;

- Persoane fizice participante în calitate de elevi/studenți la cursurile, acțiunile și evenimentele de educație financiară realizate în format fizic sau online, înregistrate sau nu;

- Persoane participante în calitate de profesori la cursurile, acțiunile și evenimentele de educație financiară realizate în format fizic sau online, înregistrate sau nu;

- Persoane fizice adulte participante la cursurile, acțiunile și evenimentele de educație financiară realizate în format fizic sau online, înregistrate sau nu;

- Orice persoană fizică care transmite o solicitare scrisă privind informații legate de activitatea A.S.F.

 

  1. Scopul colectării și prelucrării

Obiectivele colectării datelor sunt strict referitoare la exercitarea atribuțiilor de comunicare, în conformitate cu prevederilor O.U.G. 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările și completările ulterioare, precum și a regulamentelor şi procedurilor interne ale A.S.F., respectiv:          

  1. Elaborarea strategiei de comunicare externă a A.S.F., pe termen mediu și lung în concordanță cu scopul, misiunea și obiectivele strategice ale Autorității în conformitate cu prevederile O.U.G. 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu regulamentele şi procedurile interne;
  2. Promovarea și consolidarea imaginii A.S.F. pe plan internațional, în colaborare cu structurile organizatorice de specialitate ale Autorității;
  3. Asigurarea relației cu instituțiile statului - Guvern, Parlament, ministere, autorități ale administrației publice centrale, parteneri instituționali ai A.S.F., precum și cu alte instituții interne și internaționale (ex. EIOPA, ESMA, IOSCO, IAIS etc.);
  4. Asigurarea sprijinului pentru dezvoltarea de strategii, programe, protocoale și acorduri de colaborare cu instituții publice, mediul academic, entități din piețele financiare non-bancare, organisme neguvernamentale și alte organizații;
  5. Realizarea funcției de interfață a A.S.F. cu mass-media, asigurând relaţia cu reprezentanţii presei, în scopul informării acestora privind teme de interes referitoare la activitatea Autorității;
  6. Inițierea și gestionarea activității de educare a consumatorilor prin elaborarea de ghiduri, broşuri, informări on-line, articole, explicații şi alte tipuri de materiale de educație financiară, precum şi prin interacțiunea în rețelele sociale;
  7. Inițierea, planificarea şi participarea la organizarea de campanii şi evenimente publice în domeniul informării şi educației financiare, în colaborare cu structurile organizatorice specializate ale A.S.F.;
  8. Inițierea proiectelor şi relațiilor de colaborare cu părțile interesate din domeniul protecției consumatorilor şi educației financiare şi derulează consultări publice cu părțile interesate, pentru clarificarea cadrului de protecție, reglementare şi supraveghere, pe probleme specifice de interes pentru consumatori;
  9. Colectarea și analizarea datelor şi informaţiilor despre produsele, serviciile şi instrumentele financiare, furnizorii de pe piaţa financiară nebancară, efectele inovaţiei financiare pe plan european asupra consumatorilor din România, despre activităţi, tendinţe, legislaţie, programe şi alte aspecte relevante domeniului educaţiei financiare;
  10. Efectuarea monitorizărilor cu scop de educație financiară cu privire la posibile practici incorecte, frauduloase, clauze contractuale care pot avea caracter abuziv asupra unui consumator de servicii şi produse financiare nebancare oferite pe teritoriul României, furnizarea de informații neconforme sau incomplete şi publicitatea înşelătoare şi comparativă;
  11. Efectuarea monitorizărilor surselor de informații publice sau private, cu privire la activități de intermediere/prestări de servicii financiare, inclusiv cele netransparente, în scopul educației financiare;
  12. Alte atribuții cu caracter specific domeniului de activitate aferent educației financiare, prevăzute de reglementările în vigoare sau dispuse de conducerea ierarhică.

Scopurile pentru care A.S.F. colectează date cu caracter personal au în vedere prelucrări ale datelor în baza cărora să poată fi adoptate cele mai bune decizii referitoare la promovarea și consolidarea imaginii A.S.F., atât pe plan intern, cât și internațional și să poată adopta cele mai bune decizii referitoare la dezvoltarea programelor și la promovarea și consolidarea acestora la nivelul tuturor grupurilor țintă.

Astfel, scopurile pentru care în cadrul activităților de comunicare și educație financiară se colectează datele cu caracter personal sunt:

- gestionarea datelor persoanelor invitate la evenimentele A.S.F., inclusiv la conferinţele de presă și evenimentele din cadrul campaniilor de educație financiară, conform Regulamentului A.S.F. nr. 8/2024 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară;

- publicarea în presă a deciziilor A.S.F. şi/sau a altor materiale, conform dispoziţiilor legale şi/sau ale Consiliului A.S.F., ale Preşedintelui A.S.F. și ale Regulamentului A.S.F. nr. 8/2024 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară;

- actualizarea, din punct de vedere editorial, a site-ului A.S.F., conform Regulamentului A.S.F. nr. 8/2024 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară;

- coordonarea, din punct de vedere editorial, a tuturor publicațiile A.S.F. (rapoarte de piață, rapoarte anuale, rapoarte de stabilitate, materiale de educație financiară etc.), conform Regulamentului A.S.F. nr. 8/2024 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară;

- realizarea Buletinului lunar al A.S.F. şi a Suplimentului Buletinului lunar pe baza informaţiilor primite de la structurile organizatorice de specialitate ale Autorității, conform Regulamentului A.S.F. nr. 8/2024 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară;

- gestionarea solicitărilor de informații de interes public privind activitatea A.S.F., conform prevederilor Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, cu modificările și completările ulterioare;

- formularea răspunsurilor scrise la întrebările şi interpelările senatorilor şi deputaţilor din Parlamentul României, conform Regulamentului A.S.F. nr. 8/2024 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară;

- actualizarea bazei de date cu jurnaliști și reprezentanți ai instituțiilor financiare naționale și internaționale, conform Regulamentului A.S.F. nr. 8/2024 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară;

- gestionarea datelor persoanelor invitate/participante la evenimentele A.S.F., inclusiv la forumuri, conferințe, mese rotunde, evenimente din cadrul campaniilor de educație financiară, susținere de cursuri și de prezentări este realizată în baza consimțământului persoanei vizate sau în baza gestionării datelor exprimate în contracte/acorduri/protocoale;

- construcția de materiale de educație și informare, pentru ca acestea să fie conforme cu gradul de cunoaștere, așteptări și posibilități deținute de grupurile țintă – construcție în baza datelor statistice colectate, respectiv în baza atribuțiilor din ROF.