Prin Politica de protecţie a consumatorilor urmărim consolidarea cadrului organizatoric integrat, necesar elaborării programelor ASF în domeniul protecţiei consumatorilor şi a educaţiei financiare, prin acţiuni preventive de monitorizare şi avertizare cu privire la eventuale încălcări ale drepturilor şi intereselor consumatorilor şi prin acţiuni reactive în urma operațiunilor de supraveghere, control și de soluţionare a petiţiilor.
În acest context, asigurarea protecției consumatorilor de servicii financiare nebancare, alături de menținerea stabilității celor 3 piețe supravegheate, configurează întreaga noastră strategie, în jurul căreia se circumscriu toate atribuțiile și competențele conferite de cadrul legal.
De asemenea, prin orientarea proactivă a întregii activităţi a ASF, prin continuarea consolidării supravegherii pe bază de riscuri, atât din perspectiva supravegherii prudențiale, cât și din cea privind conduita, precum și prin implementarea noilor prevederi legislative specifice protecției consumatorilor (MIFID II, IDD) asigurăm adaptarea și dezvoltarea continuă a funcției de protecție a consumatorilor.
Activitățile care vizează protecția consumatorilor la nivelul ASF sunt în concordanță cu principiile generale impuse la nivelul autorităților europene și susțin organizarea și dezvoltarea unui cadru stabil de supraveghere și reglementare.
În funcție de evoluția piețelor, îmbunătățirea permanentă a activității de protecție a consumatorilor și actualizarea pârghiilor și a modalităților prin care acțiunile sunt duse la îndeplinire reprezintă o preocupare permanentă a Autorității de Supraveghere Financiară.
Astfel, toate structurile organizatorice din cadrul ASF au drept scop intrinsec protecția consumatorilor prin abordarea unitară a aspectelor de reglementare și de supraveghere a activității entităților reglementate și prin asigurarea disciplinei financiare, a respectării regulilor de conduită şi a transparenţei acestora.
Prin monitorizarea activităților care reprezintă practici abuzive sau înșelătoare ale unor furnizori de servicii financiare nebancare și punerea la dispoziție a mecanismelor prin care se asigură cunoașterea informațiilor referitoare la produsele financiare și a drepturilor consumatorilor pentru luarea deciziilor în cunoștință de cauză, vizăm crearea unui cadru adecvat pentru sporirea încrederii consumatorilor și implicit pentru dezvoltarea piețelor financiare nebancare.
Principiile generale privind Politica de protecție a consumatorilor la nivelul ASF respectă prevederile legale în vigoare și sprijină activitatea de protecție a consumatorilor, în toate aspectele sale.
La nivel integrat, obiectivele majore consacrate de prevederile Ordonanței de urgență nr. 93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările și completările ulterioare, și de prevederile legislaţiei sectoriale de supraveghere financiară au în vedere:
Principiile generale care stau la baza prezentei Politici de Protecție a Consumatorilor de produse financiare pot fi rezumate astfel:
Prin implementarea standardelor tehnice adoptate de autoritățile europene în domeniul serviciilor financiare, ASF asigură armonizarea legislației și a celor mai bune practici pentru protecția consumatorilor de produse financiare nebancare din România și contribuie astfel la consolidarea și integrarea piețelor financiare supravegheate în cadrul pieței unice europene. Astfel, pentru îndeplinirea obiectivului de protecţie a consumatorilor de produse financiare-nebancare, ASF desfăşoară:
Prin urmare, Protecţia consumatorilor este intrinsec legată de activitatea de supraveghere a pieţei cu scopul de a identifica practicile care nu corespund cerințelor legale și de a elimina furnizarea sau distribuirea unor servicii și produse financiare care nu corespund cerinţelor impuse şi/sau declarate.
Inovația financiară și digitalizarea serviciilor financiare contribuie la dezvoltarea piețelor dar în același timp prezintă noi riscuri și provocări specifice și implică identificarea unor măsuri adecvate pentru asigurarea unui grad corespunzător de protecție a investitorilor.
ASF are permanent în vedere aceste riscuri, abordate cu prioritate și în cadrul grupului InsurTech HUB, coordonat de ASF, asigurând sprijin know-how și educație în domeniu, promovând eliminarea barierelor legislative, crearea unui mediu de testare și aplicarea cerințelor europene referitoare la protejarea împotriva riscurilor cibernetice, prin sincronizare cu demersurile realizate la nivel european în domeniu, inclusiv prin educarea companiilor românești asupra riscurilor și a beneficiilor unor astfel de asigurări.
ASF asigură mecanismele necesare pentru buna funcționare a piețelor financiare nebancare, stabilitatea și integritatea sectorului financiar în general, alegând să fie o autoritate orientată spre viitor și combinând în actul de supraveghere principiile care stau la baza protecției consumatorului, al respectării inovației și a abordării bazate pe risc. În acest scop, pentru promovarea dezvoltării pieței într-o manieră sănătoasă și pentru sporirea protecției consumatorilor, principalele funcții de reglementare și supraveghere au fost revizuite și optimizate prin abordarea unitară a unor procese și prin introducerea de noi instrumente pentru identificarea și atenuarea riscurilor.
De asemenea, pentru îmbunătățirea activităților subordonate funcției de protecție a consumatorilor ASF asigură în continuare modernizarea gestionării reclamațiilor, emiterea de avertizări și alerte în situații considerate riscante pentru consumatori, îmbunătățirea cadrului de soluționare alternativă a litigiilor SAL-FIN, elaborarea și punerea la dispoziție a unor ghiduri și broșuri cu tematici specifice pentru interesul consumatorilor. Complementar acestor activități ASF inițiază programe, participă la seminarii și colocvii și colaborează cu instituții de învățământ și cu alte autorități publice pentru crearea și implementarea strategiei naționale pentru creșterea gradului de educație financiară a populației.
În concluzie, putem susține că prin Politica de Protecție a Consumatorilor promovată de Autoritatea de Supraveghere Financiară, toate activitățile desfășurate în vederea exercitării atribuțiilor de reglementare, autorizare, supraveghere și control, precum și a celor prin care se asigură soluționarea petițiilor și educația financiară sunt subordonate obiectivelor fundamentale ale protecției consumatorilor și stabilității piețelor financiare nebancare supravegheate. Împreună, aceste componente favorizează o dezvoltare sănătoasă, cu influențe pozitive pe termen lung, asupra evoluției pieței financiare nebancare și creșterii numărului de consumatori de produse și servicii financiare oferite de entitățile reglementate care activează în cadrul acestor piețe.
www.asfromania.ro utilizează fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta ta pe website-ul nostru. Inainte de a continua navigarea pe www.asfromania.ro , te rugam sa aloci timpul necesar pentru a citi si intelege continutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigarii pe website-ul nostru confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie.