Noi reguli pe piaţa asigurărilor

4 septembrie 2014
 
Consiliul ASF a aprobat, în data de 3 septembrie 2014, două propuneri de modificare legislativă cu impact semnificativ pentru piața de asigurări/reasigurări, atât din punct de vedere al stabilității pieței, cât și al protecției asiguraților.
 
Prima propunere vizează Proiectul de lege pentru transpunerea Directivei 2009/138/CE privind accesul la activitate și desfășurarea activității de asigurare şi reasigurare (Solvency II). Proiectul este supus consultării publice. Odată încheiată această etapă și după obținerea avizelor din partea Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului Finanțelor Publice și Ministerului Justiției, proiectul va fi transmis Guvernului României spre aprobare și depunere la Parlament, în vederea dezbaterii și adoptării. Termenul de transpunere în legislaţia națională este 31 martie 2015.
 
A doua propunere transmisă spre consultare publică este Proiectul de Normă pentru modificarea și completarea unor acte normative privind activele admise să acopere rezervele tehnice brute ale asigurătorilor.
 
Noile reguli vor crește nivelul de protecție a asiguraților, iar ASF va continua clădirea unei piețe de asigurări robuste, prin modificarea şi completarea Legii 32/2000 și a legislației aplicabile brokerilor de asigurări.
 
Despre proiecte
 
I. Proiectul de lege pentru transpunerea Directivei 2009/138/CE privind accesul la activitate și desfășurarea activității de asigurare și reasigurare (Solvency II):
 
Proiectul tratează exclusiv activitatea societăților de asigurare și/sau reasigurare, precum și atribuțiile ASF aferente supravegherii  și exercitării controlului asupra activității acestor entități, în context național și european. Intermediarii de asigurare/reasigurare nu fac obiectul Directivei 2009/138/CE, aceștia fiind reglementaţi de Directiva IMD 2002/92, ce va fi, de asemenea, modificată în perioada următoare.
 
Cerințele aplicabile societăților de asigurare (atât sub regimul Solvency II, cât și sub regimul național), prevăzute în prezentul Proiect de lege, vor produce efecte de la 01.01.2016, dată până la care se va aplica, în continuare, Legea nr.32/2000, cu modificările și completările ulterioare.
 
Modificările aferente Solvency II
 
Solvency II schimbă radical filosofia actului de supraveghere, prin introducerea unui regim bazat pe evaluarea riscurilor interne și externe la care sunt supuse societățile de asigurare și/sau reasigurare. Comparativ cu regimul actual, regimul Solvency II aduce modificări importante privind:
 

  • modul de determinare a necesarului de capital prin formula standard sau model intern parțial/total - Solvency Capital Requirement (SCR), bazat pe cuantificarea riscurilor interne și externe la care este supusă societatea de asigurare și/sau reasigurare, dar și în funcție de profilul real de risc pe care decide să îl adopte, de impactul posibilelor tehnici de diminuare a riscurilor, precum și de efectele diversificării;
  • statutarea managementului riscului ca o funcție centrală a oricărei societăți;
  • transferarea activității de conformitate, adică urmărirea respectării legii în sarcina conducerii asigurătorului, prin intermediul adoptării unui sistem de guvernanță;
  • introducerea justificării argumentate (prin documente) a susținerii poziției asigurătorului prin anumite decizii adoptate;
  • aplicarea principiului proporționalității atât de către societate, cât și în procesul de supraveghere;
  • transformarea procesului de supraveghere dintr-unul reactiv într-unul continuu și prospectiv, care se bazează pe prelucrarea și interpretarea atât a informațiilor cantitative, cât și a celor calitative primite de la societatea de asigurare şi/sau reasigurare;
  • introducerea atribuțiilor autorităților naţionale de supraveghere privind aprobarea utilizării de către societăți a unui model intern, parțial sau total, sau a parametrilor specifici pe care societatea dorește să îi utilizeze în cadrul formulei standard, pentru calcularea SCR;
  • colaborarea între autoritățile competente în cadrul Colegiilor supraveghetorilor, în vederea luării unei decizii privind utilizarea, la nivel de grup şi al filialelor din grup, a unui model intern, parţial sau total, pentru calcularea SCR;
  • emiterea reglementărilor de nivel 2 la nivel european, în vederea armonizării şi convergenței practicilor de supraveghere;
  • rolul de mediator EIOPA în rezolvarea disputelor apărute între supraveghetorii membri ai unui Colegiu;
  • introducerea competenţei EIOPA de emitere de ghiduri (legislaţie de nivel 3 la nivel European), care au rolul de a promova cele mai bune practici în procesul de supraveghere;
  • problema echivalenței regimurilor din statele terțe cu regimul Solvency II.

 
II. Proiectul de Normă pentru modificarea și completarea unor acte normative privind activele admise să acopere rezervele tehnice brute ale asigurătorilor
 
Proiectul are un puternic caracter prudențial și vizează anumite modificări/completări în activitatea de asigurări generale și în asigurările de viaţă, pe care asigurătorii le vor aplica începând cu raportarea activelor admise să acopere rezervele tehnice brute pentru trimestrul IV al exercițiului financiar 2014.
 
În principal, modificările/completările se referă la:
 

  • ponderea maxim admisă a terenurilor și construcțiilor în acoperirea rezervelor tehnice brute se va diminua de la 40% la 25%, iar terenurile agricole și extravilane se vor elimina din categoria activelor admise;
  • creanțele de asigurați și intermediari, care sunt luate în considerare până la nivelul rezervei de primă şi numai în măsura în care acestea nu sunt mai vechi de 30 de zile, vor avea prevăzută explicit în contracte data de la care se calculează cele 30 de zile (termenul iniţial de plată prevăzut în contract) și orice rescadențare ulterioară nu va fi luată în considerare;
  • eliminarea cheltuielilor de achiziții reportate (DAC) din activele admise pentru acoperirea rezervelor tehnice aferente activității de asigurări generale;
  • aplicarea unei limite de 40% la rezervele tehnice aferente contractelor cedate în reasigurare la asigurători/reasigurători cu sediul social în alt stat decât cele din Spațiul Economic European și Elveția și care nu dețin un rating acordat de cel puțin una dintre agențiile de rating: Standard & Poor’s, A M Best, Moody’s, Fitch.

 
În piața de asigurări din România activează 37 de societăți de asigurare: 20 dintre aceastea practică doar asigurările generale, 9 doar asigurări de viață, iar 8 practică ambele categorii de asigurări. La nivelul anului 2013, ponderea asigurărilor în PIB (primele brute raportate la Produsul Intern Brut) reprezenta 1,31% din PIB.

Politica Cookie

www.asfromania.ro utilizează fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta ta pe website-ul nostru. Inainte de a continua navigarea pe www.asfromania.ro , te rugam sa aloci timpul necesar pentru a citi si intelege continutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigarii pe website-ul nostru confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie.