Atenție la entități neautorizate!

A. Ce trebuie să faceți pentru a evita să utilizați o entitate neautorizată?

 

Pentru siguranța investițiilor dumneavoastră, înainte de a investi în diverse instrumente financiare și, în special, înainte de a utiliza platforme de tranzacționare online, chiar dacă inițiativa contactării entității vă aparține în totalitate sau contactarea este efectul unei oferte privind serviciile MiFID II adresate direct sau indirect printr-o terță parte de către o entitate,  A.S.F. vă recomandă să verificați dacă:

 

  1. Entitatea care oferă accesul la o platformă online de tranzacționare se regăsește în Registrul A.S.F.: Registrul instrumentelor și investițiilor financiare;
  2. Entitatea menționată la pct. 1 se regăsește la secțiunea ”Alerte investitori” existentă pe pagina web a A.S.F.: https://asfromania.ro/;
  3. Entitatea menționată la pct. 1 se regăsește  la secțiunea ”Investors alerts portal” existentă pe pagina  web a IOSCO: https://www.iosco.org/investor protection/?subsection=investor_alerts_portal;
  4. Entitatea menționată la pct. 1 este situată într-o altă jurisdicție decât cea a A.S.F. În acest caz, verificați alertele emise în mediul online și, în măsura în care jurisdicția respectivă are constituită o autoritate competentă similară A.S.F., verificați și pagina de web a respectivei autorități;
  5. Entitatea menționată la pct. 1 se regăsește în registrul companiilor (similar O.N.R.C.) din jurisdicția unde este situat sediul social al entității care operează platforma online de tranzacționare. Acordați o atenție sporită diferenței dintre denumirea brandului utilizat de platforma de tranzacționare și denumirea entității care operează platforma de tranzacționare!

 

Pe lângă verificările menționate la pct. 1-5, adresăm investitorilor din România rugămintea de a:

  1. verifica dacă entitatea nu utilizează așa-numitele site-uri clonă. Multe dintre aceste entități neautorizate folosesc, în mod abuziv, denumirea unor brokeri internaționali care operează legitim, la nivel global, prin licențe/autorizații emise de autorități competente similare A.S.F.;
  2. nu ceda insistențelor apelurilor telefonice, mesajelor și email-uri repetate, adresate de entități care propun investiții prin diferite platforme de tranzacționare online, cu promisiunea unor câștiguri imediate şi randamente foarte ridicate;
  3. acorda o atenție sporită instrumentelor de plată promovate de entitatea neautorizată pentru alimentarea contului, pentru că fiecare dintre acestea prezintă avantaje și dezavantaje în recuperarea rapidă a sumelor depuse.

                                                                       
Într-o astfel de situație, vă adresăm rugămintea de a contacta rapid Serviciul Monitorizare Activități Neautorizate din cadrul Direcției Generale a S.I.I.F., utilizând Formularul tip II și adresa de e-mail Entitati.Neautorizate@asfromania.ro.
Dacă, după verificările recomandate anterior, nu ați obținut informații clare și complete privind entitatea care v-a contactat sau pe care intenționați sa o contactați, nu vă grăbiți să investiți bani prin acea platformă de tranzacționare online. Dacă totul sună prea bine ca să fie adevărat, probabil că vă aflați în fata unei înșelătorii (”Investment scams”)!

A.S.F. menționează că utilizarea unei entității neautorizate, nu vă da dreptul la despăgubiri prin Sistemul/Fondul de Compensare din România, așa că este puțin probabil să vă recuperați o parte din bani dacă lucrurile merg prost.

 

B.  Cele mai întâlnite practici utilizate de entitățile neautorizate!

 

Practici comune utilizate de entitățile neautorizate, fără însă a ne limita la acestea:

  1. Dublarea/creșterea depunerii inițiale prin bonusuri, urmată de refuzul de a onora orice fel de retragere a fondurilor până la tranzacționarea unui volum foarte mare de către investitor (adesea imposibil de realizat);
  2. Tranzacționarea pe contul investitorilor fără permisiune, urmată de solicitarea în a suplimenta contul cu fonduri noi;
  3. Presiunea constantă prin apeluri telefonice, mesaje și e-mailuri repetate, dublată de solicitări repetate și insistente de a adăuga noi fonduri, pentru a „ajuta la recuperarea pierderilor” prin tranzacții viitoare prezentate ca fiind câștiguri sigure;
  4. Crearea/ oferirea unor servicii de recuperare, prin care aceste entități susțin că ajută la recuperarea fondurilor investitorilor sau că vânează entități neautorizate dar care, din păcate, sunt doar o altă formă de înșelăciune (”Investment scams”), adesea pusă în practică de aceiași entitate neautorizată care v-a fraudat de la bun început fondurile.

 

 

  C. Ce trebuie să faceți dacă ați fost contactat de o entitate care nu se regăsește în Registrul A.S.F.?

 

Dacă sunteți în această situație, vă adresam rugămintea de a transmite o notificare către A.S.F. (Formularul tip I), în atenția Serviciului Monitorizare Activități Neautorizate din cadrul Direcției Generale a S.I.I.F., la următoarea adresa de email Entitati.Neautorizate@asfromania.ro.

Pentru detalii suplimentare, vă rugăm să contactați Serviciul Monitorizare Activități Neautorizate din cadrul Direcției Generale –S.I.I.F. la următorul număr de telefon 021.659.6192.

 

D. Ce trebuie să faceți daca ați utilizat serviciile unei entități care nu se regăsește în Registrul A.S.F.?

 

Dacă ați utilizat serviciile unei entități care nu se regăsește în Registrul A.S.F., vă recomandăm următoarele:

  1. Depuneți o notificare (Formularul tip II) în atenția Serviciului Monitorizare Activități Neautorizate din cadrul Direcției Generale a S.I.I.F. la adresa de email: Entitati.Neautorizate@asfromania.ro.
  2. Depuneți o plângere în atenția organelor de cercetare penală din România situate în zona unde ați declarat reședința, dacă interacțiunea cu entitatea neautorizată a condus la prejudicierea fondurilor încredințate de dvs. acelei entități.
  3. Depuneți o reclamație către autoritatea competentă din țara de origine a entității, în măsura în care jurisdicția respectivă a stabilit o autoritate similară A.S.F., dacă interacțiunea cu aceasta entitate a condus la  prejudicierea fondurilor încredințate de dvs. acelei entități.

 

Șansele de recuperare rapidă a fondurilor încredințate unei entități neautorizate depind de instrumentul de plată utilizat de dvs., după cum urmează:

  1. dacă ați alimentat contul entității prin card de credit/debit, este posibil să aveți în continuare o șansă, atât timp cât acționați rapid și solicitați anularea operațiunilor (chargeback) în limita termenului legal;
  2. dacă ați alimentat contul entității prin transfer bancar sau prin criptomonedă, șansele de recuperare rapidă a fondurilor sunt drastic diminuate.

 

  E. Informații utile cu privire la firmele de investiții din statele membre sau statele terțe care pot opera legal în România

 

Firmele de investiții și instituțiile de credit din spațiul EEA pot opera în România, atât la distanță, cât și prin înființarea unor sucursale, doar în baza unei notificări transmise A.S.F. de către autoritatea competentă din țara de origine vizând utilizarea pașaportului EU în România.

Informații privind lista entităților notificate, care prestează legal, pe teritoriul României, se regăsesc în Registrul instrumentelor și investițiilor financiare

Atribuțiile A.S.F., în calitate de autoritate competentă din stat membru gazdă, în raport cu autoritatea competentă din țara de origine sunt prevăzute de art. 244  din Legea nr. 126/2018 [1].

 

Firmele de investiții din state terțe pot opera în România doar prin înființarea unei sucursale care necesită autorizare locală din partea A.S.F., denumirea acestora  fiind disponibilă în Registrul A.S.F., la secțiunea "Intermediari care prestează servicii de investiții financiare în România", din Registrul instrumentelor și investițiilor financiare, situație în care A.S.F. este autoritate competentă. 

 

Firmele de investiții din statele terțe nu pot opera la distanță în România, cu excepția situației în care investitorul de retail din România solicită, din proprie inițiativă (”reverse solicitation”), furnizarea serviciilor. Însă, în acest caz,  firma nu poate oferta investitorului de retail din România un nou serviciu sau un nou produs financiar pe perioada relației contractuale, ci numai dacă investitorul de retail adresează o nouă solicitare. În acest caz, A.S.F. nu este autoritate competentă, iar investitorul de retail din România nu beneficiază de protecția MiFID II care a fost transpusă prin Legea nr. 126/2018.

 

Dacă informațiile prezentate la lit. A-E sunt neclare sau necesită o detaliere suplimentară, vă adresăm rugămintea  de a  contacta Serviciul Monitorizare Activități Neautorizate din cadrul Direcției Generale a S.I.I.F. la următoarea adresă de email: Entitati.Neautorizate@asfromania.ro. Totodată, vă rugăm să consultați lista privind entitățile neautorizate de ASF.

 

Comunicările ESMA din secțiunea Warnings adresate investitorilor cu privire la produsele financiare speculative sunt disponibile la adresa: https://www.esma.europa.eu/search/site/warnings?f[0]=im_esma_sections%3A39&f[1]=im_field_document_type%3A46.

 

În final, vă mulțumim pentru atenția acordată pieței de capital și, totodată, vă asigurăm de suportul permanent al A.S.F. în rezolvarea problemelor întâmpinate.

 

______________________________

[1] Art. 244. -   (1) În cazul în care A.S.F., în calitate de autoritate competentă a statului membru gazdă, are motive clare şi doveditoare să estimeze că o firmă de investiţii care operează pe teritoriul României în temeiul libertăţii de a presta servicii încalcă obligaţiile care îi revin în temeiul dispoziţiilor adoptate în conformitate cu prezenta lege sau cu reglementările emise în aplicarea acesteia sau că o firmă de investiţii care deţine o sucursală pe teritoriul României încalcă obligaţiile care, în temeiul dispoziţiilor adoptate în conformitate cu prezenta lege sau cu reglementările emise în aplicarea acesteia, nu conferă prerogative A.S.F., aceasta comunică de îndată aceste aspecte autorităţii competente a statului membru de origine al firmei de investiţii. 
(2) În cazul în care, în pofida măsurilor adoptate de autoritatea competentă a statului membru de origine sau din cauza faptului că aceste măsuri se dovedesc a fi inadecvate, firma de investiţii prevăzută la alin. (1) continuă să acţioneze într-un mod care prejudiciază clar interesele investitorilor din România sau funcţionarea ordonată a pieţelor, se aplică următoarele: 
        a) după ce a informat autoritatea competentă a statului membru de origine, A.S.F. adoptă toate măsurile adecvate necesare pentru a proteja investitorii şi pentru a menţine buna funcţionare a pieţelor, inclusiv posibilitatea de a interzice firmelor de investiţii care încalcă normele să iniţieze alte tranzacţii pe teritoriul României, şi informează Comisia Europeană şi ESMA, fără întârzieri nejustificate, cu privire la aceste măsuri; şi 
         b) A.S.F. poate sesiza ESMA, care poate acţiona în conformitate cu competenţele care îi sunt atribuite în temeiul art. 19 din Regulamentul (UE) nr. 1.095/2010. 
(3) În cazul în care A.S.F. constată că o firmă de investiţii având o sucursală pe teritoriul României nu respectă actele cu putere de lege sau actele administrative adoptate în România în temeiul dispoziţiilor prezentei legi sau reglementărilor secundare emise în aplicarea acesteia care conferă prerogative A.S.F., A.S.F. emite o decizie prin care solicită firmei de investiţii respective să pună capăt acestei situaţii necorespunzătoare. 
(4) În cazul în care firma de investiţii prevăzută la alin. (3) nu adoptă măsurile solicitate, A.S.F. ia toate măsurile adecvate pentru ca firma de investiţii respectivă să pună capăt acestei situaţii necorespunzătoare şi comunică natura măsurilor adoptate autorităţilor competente ale statului membru de origine. 
(5) În cazul în care, în ciuda măsurilor luate de A.S.F., firma de investiţii prevăzută la alin. (3) continuă să încalce actele prevăzute la alin. (3) care sunt în vigoare în România, A.S.F., după ce a informat autoritatea competentă a statului membru de origine, ia toate măsurile adecvate necesare pentru a proteja investitorii şi buna funcţionare a pieţelor şi informează, fără întârzieri nejustificate, Comisia Europeană şi ESMA cu privire la aceste măsuri. 
(6) În cazul în care A.S.F., în calitate de autoritate competentă a statului membru gazdă a unei pieţe reglementate, a unui SMT sau a unui SOT, are motive clare şi doveditoare să estimeze că această piaţă reglementată, acest SMT sau acest SOT încalcă obligaţiile care îi revin în temeiul dispoziţiilor adoptate în conformitate cu prezenta lege sau cu reglementările emise în aplicarea acesteia, A.S.F. sesizează de îndată autoritatea competentă a statului membru de origine al pieţei reglementate respective sau a SMT-ului sau SOT-ului respectiv. 
(7) În cazul în care, în pofida măsurilor adoptate de autoritatea competentă a statului membru de origine sau din cauza faptului că aceste măsuri se dovedesc a fi inadecvate, piaţa reglementată, SMT-ul sau SOT-ul prevăzute la alin. (6) continuă să acţioneze într-un mod care prejudiciază interesele investitorilor din România sau funcţionarea ordonată a pieţelor, A.S.F., după ce a informat autoritatea competentă a statului membru de origine, ia toate măsurile adecvate necesare pentru a proteja investitorii şi buna funcţionare a pieţelor, inclusiv posibilitatea de a împiedica piaţa reglementată sau SMT-ul ori SOT-ul să faciliteze accesul participanţilor sau al membrilor la distanţă stabiliţi în România şi informează, fără întârzieri nejustificate, Comisia Europeană şi ESMA cu privire la aceste măsuri. 
(8) Orice măsură luată în temeiul prevederilor alin. (1) - (7) şi care presupune sancţiuni sau restricţii pentru serviciile şi activităţile unei firme de investiţii sau ale unei pieţe reglementate este justificată în mod corespunzător şi comunicată firmei de investiţii sau pieţei reglementate respective. 
(9) În plus faţă de prevederile alin. (3) - (7), A.S.F. poate sesiza ESMA cu privire la situaţiile respective
 

15/03/2021
GDPR

www.asfromania.ro utilizează fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta ta pe website-ul nostru. Inainte de a continua navigarea pe www.asfromania.ro, te rugam sa aloci timpul necesar pentru a citi si intelege continutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigarii pe website-ul nostru confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. In orice moment poti modifica setarile acestor fisiere cookie urmand instructiunile din Politica de Cookie.