Comunicate de presă

Situaţia dosarelor de daună RCA deschise în semestrul II al anului 2015

Bucureşti, 25 august 2016 – Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a realizat, în premieră, o analiză aprofundată a modului de soluţionare a dosarelor de daună aferente poliţelor auto obligatorii RCA deschise de societăţile de asigurare în semestrul II al anului 2015.

Astfel, în perioada iulie - decembrie 2015, societăţile de asigurare au deschis un număr de 116.585 dosare de daună pentru polițe de asigurare obligatorie auto RCA, dintre care: 81,73% reprezintă dosare plătite de către asigurători, 1,65% sunt dosare deschise pentru vătămări corporale/decese, 3,69% reprezintă dosare de regres, 12% sunt dosare neplătite (aflate în instanță/contestare sau sunt dosare incomplete), iar 0,93% sunt dosare respinse de la plată de către asigurători.

Conform analizei ASF, cel mai mare număr de dosare de daună neachitate, la data raportării, a fost constatat pentru  societatea City Insurance S.A., respectiv 4.710, care reprezintă 26,15% din totalul dosarelor deschise de către societate, dosare raportate ca fiind incomplete. În clasament urmează Asirom VIG S.A., cu un procent de 11,70% dosare neplătite, Generali România S.A., cu un procent de 11,62% dosare neplătite, respectiv Omniasig VIG S.A., cu un procent de 10,37% dosare neplătite. 

Situaţia dosarelor deschise de societăţile de asigurare în semestrul II al anului 2015


Nr. crt.

Societate

Număr total dosare de daună deschise în baza polițelor RCA în sem. II 2015

Număr total dosare de daună plătite

Dosare deschise pentru vătămări corporale/ decese

Regres/ Carte Verde

Număr dosare de daună neplătite

Dosare de daună respinse

Dosare aflate în instanță/ contestare

Dosare incomplete

1

Allianz-Țiriac S.A.

8.728

7.758

56

106

13

761

34

2

Asirom VIG S.A.

12.620

10.997

200

4

24

1389

6

3

Carpatica Asig S.A.

20.857

17.887

605

250

34

1.820

261

4

City Insurance S.A.

18.012

12.996

0

0

0

4.710

306

5

Euroins S.A.

31.414

24.335

595

3.455

1

2.625

403

6

Generali România S.A.

2.479

1.991

46

154

3

285

0

7

Groupama S.A.

5.798

4.736

97

325

0

565

75

8

Omniasig VIG S.A.

12.145

10.656

230

0

7

1.252

0

9

Uniqa Asigurări S.A.

4.532

3.928

92

7

2

503

0

 

TOTAL

116.585

95.284

1.921

4.301

84

13.910

1.085

 

% din total

100,00%

81,73%

1,65%

3,69%

0,07%

11,93%

0,93%




Analiza datelor raportate de societăţile de asigurare arată că cele mai multe dosare de daună au fost deschise la societatea Euroins S.A., respectiv 31.414 dosare, care reprezintă 26,95% din total piață, procentul de plată al dosarelor de daună la această societate fiind de 77,47%. Cel mai mare procent de dosare plătite a fost înregistrat la societatea Allianz-Țiriac S.A., respectiv 88,89% din totalul de 8.728 dosare deschise la societate.

 

Din analiza dosarelor de daună avizate pe RCA, care au îndeplinit condițiile de acordare a despăgubirii în ceea ce privește modul de respectare de către societățile de asigurare a termenului legal de plată și a celui de soluționare stabilite prin normele RCA, pot fi evidenţiaţi doi indicatori care reliefează perioada de timp în care asigurătorii achită despăgubirile către persoanele prejudiciate, respectiv soluționează dosarele:

  • durata medie de plată a dosarelor de daună, raportată la termenul de 10 zile de la data depunerii ultimului document necesar stabilirii răspunderii şi cuantificării daunei, solicitat de asigurător, prevăzut de norma RCA (art. 37 alin. (4) din Norma RCA nr. 23/2014, respectiv art. 36 alin. (5) din Ordinul CSA nr. 14/2011); 
  • durata medie de soluționare a dosarelor de daună, raportată la termenul maxim de soluţionare a daunelor de 3 luni de la data avizării prevăzut de Norma RCA (art. 37 alin. (1) și (2) din Norma RCA nr. 23/2014, respectiv art. 36 alin. (1) și (2) din Ordinul CSA nr. 14/2011).

 

Astfel, la nivelul pieţei RCA, din analiza datelor raportate de societăţile de asigurare rezultă că durata medie de plată a dosarelor de daună este de 19,33 zile/dosar, iar pentru 51,16% din total dosare achitate plata a fost efectuată în termenul legal de 10 zile prevăzut în normă. 


Nr. crt.

Societate

Număr dosare soluționate prin plată

Durata medie de plată (zile/ dosar)

Dosare de daună plătite într-un termen <  de 10 zile

% Dosare soluționate în termen < de 10 zile din număr dosare soluționate

Dosare de daună soluționate într-un termen > de 10 zile

% Dosare soluționate în termen > de 10 zile din număr dosare soluționate

Numărul maxim de zile de depășire a termenului legal de plată 10 zile

1

Allianz-Țiriac S.A.

7.758

6,93

6.402

82,52%

1.356

17,48%

160

2

Asirom VIG S.A.

10.997

22,63

4.400

40,01%

6.597

59,99%

407

3

Carpatica Asig S.A.

17.887

24,38

3.558

19,89%

14.329

80,11%

263

4

City Insurance S.A.

12.996

50,47

2.517

19,37%

10.479

80,63%

289

5

Euroins S.A.

24.335

12,36

13.951

57,33%

10.384

42,67%

373

6

Generali România S.A.

1.991

8,67

1.405

70,57%

586

29,43%

94

7

Groupama S.A.

4.736

8,08

3.615

76,33%

1.121

23,67%

195

8

Omniasig VIG S.A.

10.656

6,03

9.473

88,90%

1.183

11,10%

173

9

Uniqa Asigurări S.A.

3.928

6,73

3.431

87,35%

497

12,65%

87

 

TOTAL

95.284

19,33*

48.752

51,16%

46.532

48,84%

 

* Durata medie de plată a dosarelor de daună la nivelul pieței asigurărilor RCA a fost calculată ca raport între numărul total de zile în care au fost achitate dosarele de daună și numărul total al dosarelor de daună achitate.




Conform analizei realizată de ASF, societăţile a căror durată medie de plată depăşeşte termenul de 10 zile sunt: City Insurance S.A. - 50,47 zile/dosar, Carpatica Asig S.A. - 24,38 zile/dosar şi Asirom VIG S.A. – 22,63 zile/dosar. Cea mai mică durată medie de plată a dosarelor de daună a fost înregistrată de societatea Omniasig VIG S.A., respectiv 6,03 zile/dosar, un procent de 88,90% din dosarele de daună RCA fiind achitate în termenul mai mic sau egal de 10 zile.

Cele mai mari procente de dosare întârziate la plată (plătite peste termenul legal de 10 zile) au fost înregistrate la City Insurance S.A. (80,63% din dosarele plătite), la Carpatica Asig S.A. (80,11% din dosarele plătite) şi la Asirom VIG S.A. (59,99% din dosarele plătite). Pentru restul societăţilor procentul dosarelor achitate cu întârziere este sub 43%.

Referitor la durata medie de soluționare a dosarelor de daună, raportată la termenul maxim de soluţionare a daunelor de 3 luni de la data avizării prevăzut de normă rezultă că durata medie de soluționare a dosarelor este de 62,64 zile/dosar, iar 77,97% dintre dosarele de daună RCA plătite au fost soluționate într-un termen mai mic sau egal cu 3 luni, conform normelor legale.

Singura societate a cărei durată medie de soluţionare a dosarelor depăşeşte termenul legal de 3 luni (90 de zile) este City Insurance S.A. - 98,46 zile/dosar. Pentru celelalte societăţi durata medie de soluţionare se încadrează în termenul legal de 3 luni, înregistrând valori cuprinse între 44,97 şi 67,60 zile/dosar. ASF a demarat deja un control inopinat la City Insurance S.A. cu privire la această situaţie.

Potrivit legislației în vigoare, asigurătorii RCA au obligaţia de a despăgubi partea prejudiciată pentru prejudiciile suferite în urma accidentului produs prin intermediul vehiculului asigurat printr-o poliță de asigurare obligatorie auto RCA, potrivit pretenţiilor formulate în cererea de despăgubire, dovedite prin orice mijloc de probă. Fără a se depăşi limitele de despăgubire prevăzute în contractul de asigurare RCA, în condiţiile în care evenimentul asigurat s-a produs în perioada de valabilitate a poliţei de asigurare RCA, asigurătorii RCA acordă despăgubiri în formă bănească pentru: 

a)    vătămări corporale sau deces, inclusiv pentru prejudicii fără caracter patrimonial; 

b)   pagube materiale; 

c)    pagube reprezentând consecinţa lipsei de folosinţă a vehiculului avariat; 

d)   cheltuieli de judecată efectuate de către persoana păgubită.

Consiliul ASF a decis introducerea raportărilor trimestriale pe această temă, precum şi integrarea analizei în Raportul de piaţă trimestrial/semestrial, în condițiile în care dezdăunarea este obiectivul principal în apărarea drepturilor asiguraţilor.

Analiza completă a modului de soluţionare a dosarelor de daună deschise în semestrul II al anului 2015 aferente poliţelor RCA poate fi consultată aici.

 

*********

Despre ASF

ASF este autoritatea naţională, înfiinţată în anul 2013 prin OUG 93/2012 aprobată prin Legea 113/2013, pentru reglementarea şi supravegherea pieţelor asigurărilor, a pensiilor private, precum şi a pieţei de capital. ASF contribuie la consolidarea cadrului integrat de funcţionare a celor trei sectoare, care însumează peste 10 milioane de participanţi.

Mai multe informaţii puteţi găsi pe www.asfromania.ro.

 

Contact

Adresa ASF: Splaiul Independenţei nr. 15, sector 5, cod poştal 050092, Bucureşti (Harta)
Fax registratură: 021.659.60.51 sau 021.659.64.36
E-mail:  office@asfromania.ro      

Program Registratură:
  • luni - miercuri: 8:30 - 15:30
  • joi:                 8:30 - 18:00
  • vineri:             8:30 - 14:30
  
Codul de înregistrare fiscală (C.I.F) al Autorităţii de Supraveghere Financiară este 31588130.
Noile conturi ale ASF dechise la ATCPMB sunt AICI.




RELAȚII CU PUBLICUL
 

TelVerdeAsf     
Formular ONLINE - Depunere Petiție/Reclamație/Sesizare

Program Relații cu publicul:
Luni - Miercuri:         10:00 - 17:00
Joi:                             10:00 - 18:00
Vineri:                        10:00 - 14:30 



Telefoane Sector Instrumente şi Investiţii Financiare click AICI
Telefoane Sector Asigurări - Reasigurări click AICI
Telefoane/ Fax  Sector Pensii Private

Relaţii cu mass-media: 021.659.64.64; 021.659.63.76; comunicare@asfromania.ro

Telefon Editare Buletin ASF :  021.659.64.61

ASF este operator de date cu caracter personal nr. 33477.