Prezentări şi interviuri
Facebook LinkedIn

APARIȚII PUBLICE/ INTERVIURI

Interviu acordat agenției MEDIAFAX de prim-vicepreşedintele ASF, domnul Cornel Coca Constantinescu: Sesizările primite de ASF sunt concentrate preponderent pe despăgubirile legate de RCA







Sesizările primite de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) pe linia de protecţie a consumatorilor sunt concentrate în cea mai mare parte pe desfăşurarea activi­tăţii de despăgubire aferentă con­tractelor de asigurare RCA, susţine Cornel Coca Constantinescu, prim-vice­pre­şedintele instituţiei.

„Piaţa asigurărilor este cea mai mare dintre cele trei pieţe supravegheate şi este oarecum firesc ca şi cele mai multe petiţii să fie formulate cu privire la aspecte ce ţin de această piaţă. Sunt sesizate instrumentări deficitare ale dosarelor de daune în defavoarea consumatorilor, plăţi parţiale sau neplată, întârzieri nejustificate, clauze contractuale cu potenţial abuziv“, a declarat Cornel Coca Constantinescu într-un interviu acordat Mediafax.

Companiile de asigurări au vândut anul trecut poliţe RCA în valoare de peste 4 miliarde de lei, în creştere cu circa 30% faţă de 2015. Euroins este liderul pieţei, fiind urmat de Asirom şi City Insurance. Doar 55% din dosarele de daună pe segmentul asigurărilor auto obligatorii (RCA) din prima jumătate a anului trecut 2016, adică 45.643 de dosare, au fost achitate în termenul de 10 zile prevăzut de lege, conform primei analize a perioadei de despăgubire pe RCA realizată de ASF. Potrivit calculelor ASF, în medie durata de plată a unui dosar de daună ce vizează pagube materiale pe RCA este de peste 25 de zile. Perioada medie de despăgubire este influenţată de întârzierile foarte mari înregistrate în cazul City Insurance, aflată în redresare financiară, şi Asirom, companie aflată în portofoliul Vienna Insurance Group (VIG). Şi Euroins, asigurător ieşit recent din procedura de redresare financiară, achită daunele peste termenul legal. La polul opus, printre asigurătorii care plătesc cel mai repede daunele RCA se numără Omniasig, companie deţinută de VIG, Uniqa Asigurări şi Generali.

Referindu-se la legislaţia privind protecţia consumatorilor, prim-vice­preşedintele ASF susţine că există în mod natural o inerţie potrivnică aplicării unor noi reglementări, dar cele mai multe sunt în final în beneficiul consumatorului.

Cornel Coca Constantinescu nu crede că se poate vorbi de un fenomen al unei reglementări care să pună dificultăţi de aplicare, ci spune că este nevoie doar de eforturi suplimentare pentru ca pieţele financiare nebancare să capete potenţial de dezvoltare sănătos, durabil, iar consumatorul să fie protejat în mod eficient.

„Odată cu dezideratul UE de a fi creată o piaţă europeană unică, România a trebuit să se alinieze la această abordare prin implementarea reglementărilor europene. Un foarte mare accent se pune în Europa pe protecţia consumatorului, fie că vorbim de legislaţia prudenţială, specifică zonei de supraveghere, fie că vorbim de zona de distribuţie a produselor şi anume a regulilor de conduităî.

Reglementările noi se datorează în mare parte problemelor cu care s-au confruntat consumatorii, evidenţiate în perioada de criza economică. „Răspunsul a constat totodată şi în abordări noi ale supravegherii, pe baza de riscurilor şi în mijloacele de supraveghere adaptate realităţilor pieţelor financiare. Când se constată un deficit de supraveghere, de obicei răspunsul constă într-o reglementare mai strictă a acelor zone care au fost supuse unor reguli mai laxeî, mai spune oficialul ASF.