Prezentări şi interviuri

APARIȚII PUBLICE/ INTERVIURI

INTERVIU acordat de Mișu Negrițoiu pentru Adevărul live

Principalele declaraţii ale lui Mişu Negriţoiu, preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară  






DESPRE TARIFELE MAXIMALE ALE POLIŢELOR RCA PENTRU PERSOANE FIZICE  


Aş vrea să sper că situaţia tensionată este dezamorsată. De fapt, această acţiune este menită să ducă la stabilizarea pieţei şi mai ales a tarifelor RCA. Este o problemă pe care noi o discutăm şi începem să o rezolvăm de aproape un an de zile. Ne interesează foarte mult poziţia consumatorilor şi a persoanelor fizice. În tot acest exerciţiu de luni de zile în care am discutat despre plafonarea tarifelor, dialogul cu persoanele fizice a fost destul de limitat. Am avut un dialog mult mai activ cu persoanele juridice. Sigur, au avut o putere de negociere mult mai mare, pe de-o parte, însă au fost şi cei mai afectaţi. Practic, explozia tarifelor RCA a avut loc la persoanele juridice şi, în special, la transportatori. Acolo s-au înregistrat creşteri foarte mari, atât pe medie, unde sectorul a crescut cu peste 50%, spre 55%, dar a fost mai ales o dispersie foarte mare, adică au ajuns poliţe RCA la peste 20.000 de lei. Este adevărat că peste 20.000 de lei au fost în jur de 3%. 

Noi tratăm protecţia consumatorilor în special pe persoanele fizice şi o tratăm mai ales din perspectiva îndeplinirii condiţiilor din contractul de asigurare, în speţă plata pagubelor, dar ne uităm, evident, şi la conduită şi stabilitatea primelor. Şi facem asta prin direcţia noastră de protecţia consumatorilor, avem un grup de dialog instituţionalizat cu mai multe asociaţii de protecţia consumatorilor, avem social media şi de acolo luăm reacţiile. 


Intervenţiile pe care le-am văzut, de genul Asociaţia Service-urilor Auto, par destul de subiective şi aproape ilogice. Pentru că legea unui service ar fi să aibă bani de reparaţii, acest cost este inclus în prima de asigurare. Prima RCA o plăteşti pentru un terţ, nu pentru tine. Şi trebuie armonizate interesele între cel care plăteşte, dacă plăteşte suficient ca să-l despăgubească pe cel care este vătămat. În speţă, vătămatul respectiv legat de service. Service-urile, pe de altă parte, se plâng că au intrat în faliment din faliment din cauză că nu s-au plătit reparaţiile sau că nu sunt bani suficienţi ca să facă reparaţii. Şi se vede asta din protecţia consumatorului. Or, o intervenţie de genul acesta pare subiectivă şi cred că nefondată pentru că tarifele maximale pe care noi le-am calculat sunt actualizate la 30 iunie 2016. Creşterile pe poliţele pentru persoanele fizice, ca şi pentru persoanele juridice până la 30 iunie sunt publice, sunt publicate în analiza de piaţă, în raportul pe semestrul întâi din 2016 şi, într-adevăr, acolo sunt creşteri.

Noi, când am stabilit tarifele maximale, le-am stabilit faţă denivelul primelor la 30 iunie 2016. Şi aici se constată trei lucruri. În primul rând, tarifele maximale au o corecţie de minus 75% faţă de primele cele mai mari la persoanele fizice. În al doilea rând, tarifele maximale sunt sub media tarifelor practicate de şase din cele opt societăţi. Sunt două excepţii, două societăţi care au cele mai mici preţuri şi la care tarifele maximale sunt puțin peste aceste preţuri. Acestea şase sunt şi cele care plătesc în termenul legal pagubele. Celelalte două nu plătesc nici pagubele. Este una dintre aceste două societăţi care este total în afara termenelor legale. În al treilea rând, la persoanele fizice, tarifele maximale sunt cam la media de la sfârşitul lunii iunie, plus-minus 5%, să zicem marja de eroare.

Îmi place să cred că ele nu vor depăşi în niciun caz media de la sfârşitul lunii iunie. Cu siguranţă nu vor depăşi media de la sfârşitul lunii iunie pentru că tariful maximal nu este neapărat tariful unic. Nu văd, de exemplu, la un tarif maximal de 610 lei ca o societate de asigurări care are acum o poliţă la 410 lei să o mărească. În plus, este foarte important, dacă vă uitaţi pe textul Hotărârii de Guvern, acolo se prevede că tariful maximal, aşa cum este stabilit, societăţile de asigurări sunt obligate să vândă la primele notificate sub tariful maximal. La o primă notificată pentru tariful maximal, să zicem pentru o persoană între 30 şi 40 de ani, este de 350 de lei sau este 500 de lei, nu poate să depăşească aceşti 350 de lei sau 500 de lei, chiar dacă tariful maximal este 610 lei.  

Nu automat societăţile de asigurări o să coteze la aceste tarife maximale. În plus, poliţele în vigoare rămân în vigoare, tarifele urmând să se aplice poliţelor care se încheie în următoarele şase luni.   

În plus, aceste tarife maximale sunt B0, adică pentru maşini înscrise astăzi, nu ţin cont de istoric. Persoana respectivă, dacă se duce după şase luni, beneficiază de bonus, care se poate duce până la 50%. Tariful se cuplează cu sistemul de bonus malus şi, dacă a avut evenimente, probabil o să aibă o primă mai mare.   

Categoria care a fost cea mai afectată, cea sub 25 de ani, din calculul de acum, rezultă nişte reduceri substanţiale. Din calculul nostru rezultă o reducere de 30% faţă de medie. 


DESPRE TARIFELE PENTRU TRANSPORTATORI ŞI RELAŢIA CU ACEŞTIA  


Era Guvernul responsabil să rezolve această problemă?  


Era singura soluţie, nu aveam alta pentru că noi am încercat pe bază voluntară tocmai pentru că nu am avut instrumente să impunem o anumită plafonare sau o anumită limită.


Noi suntem o piaţă în dezvoltare, sunt efectele lipsei reformelor din ultimii 10 ani. Acest exerciţiu trebuia făcut imediat după aderarea la Uniunea Europeană. Atunci s-au liberalizat primele şi, în mod paradoxal, în loc să se ducă în sus, s-au dus foarte mult în jos. Majoritatea ţărilor care au introdus un mecanism de control au impus preţuri minime, sunt aceste praguri nu se putea coborî. 


Să ne aşteptăm la o explozie a tarifelor RCA după cele şase luni de îngheţare?


Nu, nu, nu există niciun motiv şi nici nu cred, dimpotrivă. Acest exerciţiu este de natură să aşeze o bază solidă pe evoluţia preţurilor RCA. 




DESPRE SOLICITAREA DEMISIEI PREŞEDINTELUI ASF  

Ceva, probabil, rău sau greşit s-a întâmplat din moment ce atâta lume este nemulţumită, nu vreau să cred că nu au un motiv sau altul. 


Eu cred că aici suntem mai degrabă într-o perspectivă de interpretare diferită a ceea ce trebuie să fac eu şi a ceea ce trebuie să facă Autoritatea. Prin lege, Autoritatea este mandatată să menţină stabilitatea pieţelor, funcţionarea pieţelor şi protecţia consumatorului. În general, când lumea se uită la stabilitatea pieţelor, lumea se uită la stabilitate financiară. Acestea au fost acţiunile noastre, de control, de verificare, de audit. Am identificat găurile negre. Au extins această interpretare, că stabilitatea ar însemna şi stabilitatea preţurilor. ASF şi, în general, supravegherea financiară nu are atribuţii în stabilirea preţurilor, a tarofelor, a primelor. Asta este absolut liberă, nimeni nu face asta, nu sunt instrumente. Până la urmă, lumea este nemulţumită. «Cine este de vina?», «Pai na, ASF este de vină, ăştia sunt cu asigurările». Dar suntem cu partea de supraveghere pridenţială, cum partea de reglementare.   

Toată lumea a spus că eu sunt responsabil, deşi nu am luat eu nicio decizie de unul singur. Toate deciziile s-au luat în Consiliu, la nivel de sector sau cu echipa. Mi se pare că Autorităţii i s-au extins de fapto atribuţiile. Cu alte cuvinte, «domnule, de ce nu îi chemaţi pe ăştia de la societăţile de asigurări şi să le spuneţi că atât trebuie să facă prima?»

Am văzut, inclusiv parlamentari, care cred că nu realizează exact ce au făcut. Au făcut o Autoritate de Supraveghere Financiară, printr-o lege foarte bine făcută, care oferă independenţă, autonomie, dar şi stabilitate. Ca să ai stabilitate, ca să faci lucruri în piaţă, trebuie să ai stabilitate la Autoritatea de Supraveghere Financiară, şi, mai ales, au dat un mandat Consiliului acestei autorităţi, care să transceadă ciclurile electorale, respectiv, mandatul este de cinci ani. ASF trebuie să fie stabil tocmai în situaţii din acestea de volatilitate şi să nu fie influenţată politic în luarea deciziilor.

Vedem că tocmai această lege bine făcută în execuţie pune probleme. Şi din alte motive faţă de cele pe care le prevede legea în mod expres, şi acestea se referă mai mult la nişte condiţii de conformitate, se analizează lucruri care se întâmplă în piaţă şi care erau aproape inevitabile, au nevoie de timp să se aşeze, fiind găsit responsabil pentru acestea. 

Eu nu sunt într-o poziţie politică din care să îmi dau demisia ca un gest politic sau dintr-o presiune politică. Sunt într-o Autoritate, sunt într-o poziţie profesională şi tocmai caracterul apolitic al ASF este cel care îi conferă stabilitate şi independenţa. Gestul meu nu este unul de a-mi apăra poziţia. Eu, de fapt, vreau să acţionez în spiritul legii. 

Orice schimbare introduce o instabilitate în piaţă, iar eu nu vreau să induc această instabilitate. Or, dacă eu îmi dădeam acum o lună demisia, cine mai făcea aceste calcule pentru tarifele maximale? Eu, când am acceptat mandatul, am acceptat şi m-am angajat ca să rezist tocmai ca să ofer această stabilitate. Nu am de gând să îmi dau demisia, mai ales la presiuni politice. Nu o să fac asta niciodată!  

A contat faptul că este campanie electorală?  
Bănuiesc că da. Şi nu neapărat că este un exerciţiu electoral, dar lumea circulă. Am avut vacanţa de trei luni de zile în care parlamentarii au fost în teritoriu, este acum campania în care parlamentarii sunt în teritoriu, lumea se plânge, evident că se plânge. Este suficient să spună cineva în teritoriu «uite ce se face, uite ce s-a făcut», nu contează de ce un transportator mic sau mare a intrat în faliment, o să spună că din cauza RCA-ului, nu se mai uită de ce a intrat. RCA-ul este probabil 5% din costul total al unui camion sau al unui transportator. Eu sunt asociat cu asta pentru că m-am implicat activ pentru că am vrut să rezolv problemele.   



Sunt realizări care se transformă acum în reproşuri.

În ultimele două audieri pe care le-am avut, discuţiile au fost simpliste, aproape cad în derizoriu, dar nu am avut nicio discuţie pe probleme fundamentale, structurale, pe capacitatea de vitalizare a pieţei asigurărilor ca să facă faţă plăţii daunelor. De exemplu, în loc să discutăm despre guvernanţa ASF, invocă tot felul de ciorne de procese verbale, de aşa-zise decizii controversate sau de interese financiare. Eu, când am venit la ASF, şi nici când voi pleca de la ASF, nu am niciun interes financiar, nu am avut şi nici nu voi avea. Primul-ministru, când m-a anunţat la conducerea ASF, a spus de atunci că pe poziţia mea anterioară câştiga mult mai mult decât acum la ASF. Poate salariul meu de acum de la ASF este mare în comparaţie cu al altcuiva, dar faţă de ceea ce făceam eu înainte, este la jumătate. Nu mi-am adăugat pachete compensatorii suplimentare şi asta am spus-o: nu există pachete compensatorii suplimentare pentru preşedinte şi pentru membrii Consiliului ASF. Este o Ordonanţă de Urgenţă de la înfiinţarea ASF care prevede că toate salariile compensatorii sunt impozitate cu 85%. Alaltăieri am scos toate salariile compensatorii, tocmai pentru a nu mai exista discuţii emoţionale.   

Credeţi că în acest moment funcţia de preşedinte al ASF este rezervată deja altcuiva?  

Nici nu m-am gândit la asta şi nici nu ma interesează. Ce vreau să spun este că acţiunile care au fost declanşate sunt şi ilegale, şi abuzive. Funcţia de preşedinte al ASF nu este protejată în mod special de lege, conducerea este protejată în mod special de lege, membrii Consiliului. Nu poţi să revoci un membru al Consiliului ASF decât într-o singură situaţie, într-o situaţie de conformitate, că nu mai îndeplineşte criteriile pe care le-ai avut în vedere în momentul numirii sau aprobării. Atât. Nu există altceva. Dacă se întrunesc comisiile şi stabilesc că nu mai îndeplinesc unul dintre criterii, atunci nu am nicio treabă. Dacă nu, este o acţiune mai degrabă politică şi electorală.       




Contact

Adresa ASF: Splaiul Independenţei nr. 15, sector 5, cod poştal 050092, Bucureşti (Harta)
Fax registratură: 021.659.60.51 sau 021.659.64.36
E-mail:  office@asfromania.ro      

Program Registratură:
  • luni - miercuri: 8:30 - 15:30
  • joi:                 8:30 - 18:00
  • vineri:             8:30 - 14:30
  
Codul de înregistrare fiscală (C.I.F) al Autorităţii de Supraveghere Financiară este 31588130.
Noile conturi ale ASF dechise la ATCPMB sunt AICI.





RELAȚII CU PUBLICUL
 


TelVerdeAsf        

Număr apelabil din afara României: +40.21.668.12.08

Formular ONLINE - Depunere Petiție/Reclamație/Sesizare

Program Relații cu publicul:
Luni - Miercuri:         10:00 - 17:00
Joi:                             10:00 - 18:00
Vineri:                        10:00 - 14:30 



Telefoane Sector Instrumente şi Investiţii Financiare click AICI
Telefoane Sector Asigurări - Reasigurări click AICI
Telefoane/ Fax  Sector Pensii Private

Relaţii cu mass-media: 021.659.64.64; 021.659.63.76; comunicare@asfromania.ro

Telefon Editare Buletin ASF :  021.659.64.61

ASF este operator de date cu caracter personal nr. 33477.